Tjejen
    Jag är en tjej som nyss börjat ettan i gymnasiet. Tyvärr känns det som att jag har valt fel linje. Går just nu ekonomi - juridik. Visst är juridiken kul, men det är för mycket plugg, jag klarar inte av det. Jag har alltid haft problem med pluggandet och jag gick i kunskapsskolan där jag lätt slapp pluggandet, ändå gick jag ut med ungefär C i alla ämnen. Jag vet att jag inte kommer att klara av gymnasiet på den nivå jag vill eftersom att jag inte har tillräckligt mycket självdisciplin för att klara av det.

    Samtidigt så känner jag och mitt hjärta att jag vill göra något praktiskt. Jag vill inte sitta still, jag vill göra något. Restaurang är något jag alltid brunnit för. Men mina föräldrar och även jag vet/känner att jag inte kommer att tjäna något bra efter att ha gått den utbildningen. Men samtidigt kommer jag inte få något bra jobb om jag kuggar på ekonomiprogrammet. Mina föräldrar vägrar att höra om att jag vill byta. Och även om jag skulle övertyga dem om att jag skulle få byta måste jag gå om ett år, eftersom att skolorna redan är för långt inne i deras yrkeskurser.

    Skulle jag vilja börja om nästa år, hur ska jag då göra? Kan jag få högskolebehörighet när jag går yrkesprogram, och ifall jag ej får det, vilka kurser kommer jag att behöva välja till? Jag undrar även om jag kommer att få tex matte 1b tillgodo ifall jag går klar det här året och får ett betyg?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, såklart att du får de kurser du går tillgodo - och vissa kan vara väldigt bra att ha om du hoppar över till ett yrkesprogram nästa år och går om och hinner läsa lite kurser. Särskilt Historia 1b och Samhällskunskap 1b -om du läser dom. Du kan sedan på yrkesprogrammet även läsa till de resterande kurser som krävs för en högskolebehörighet.

    Yrkesprogrammen är fiffiga på det sättet att du kan både få en yrkesexamen men även möjligheten att få en högskoleförberedande examen. Kanske du kan ta upp detta med dina föräldrar så ni är överens om vad som blir bäst för dig. Det är ju bättre att du har en härlig tid på gymnasiet än att det blir en plåga och om du trivs så brukar ju det resultera i fina betyg som du kan ha användning för i jobbsök men även om du vill söka vidare till högskola.

    Så orkar du så kan du välja om nästa år i jan-feb. Gå till din Syv och be att få samtala om vilka möjligheter du har och vilka betyg du kan ha tillgodo. Bestämmer du dig för att välja om så är det din Syv som registrerar dig så du får ett lösenord till valet.

    Du kanske ändå ska ta en chans och kontakta skolor med det yrkesprogram du vill läsa - och kolla om det finns plats och möjlighet att läsa ikapp. Lycka till!/Lena, Syv