Linda
    Hej. Är det smart att spara sinna inv. poäng till åk 3? för jag hade tänkt att ta matte 3 och engelska 7 men min kompisar säger att det kommer vara jätte svårt i 3an då. Kommer det att bli så pass svårt?
    Sen, finns det en chans att man inte kommer in på någon av dom?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden
    hej Linda!
    Alla elever på gymnasiet måste läsa 200 poäng inom Individuellt val, men hur de 200 poängen är fördelade på årskurserna är upp till skolan.
    Oftast läser elever 100 poäng individuellt val i åk2 och de resterande 100 p. - i åk3.
    Av olika anledningar kan det ibland fördelas så att alla 200 poäng läses under åk3.
    Det är mycket sällan om Individuellt val läses i åk1, men förekommer också. T.ex. man skulle kunna läsa en 50 poängskurs under vårterminen i åk1.
    Kravet är att 2500 poäng läses under totalt 3 år, men hur poängen är fördelade är upp till skolan, som sagt. Du bör fråga på din skola både när individ.vals poängen läses och bland vilka kurser man får välja.
    Det måste finnas en lista av kurser som ni får välja - 200 poäng individ.val. Engelska 7 är en mycket populär kurs för att den ger Meritpoäng till alla högskoleutbildningar. Matte 3 kan också vara "poppis" då den krävs för behörighet till många utbildningar och kan också ge Meritpoäng.
    Om det lätt eller svårt att läsa beror det på vilket program du går och på dina personliga egenskaper och förmågor.
    Du frågar också om det finns en chans att man inte kommer in på någon av kurserna inom Individuellt val? och svar är JA, den risken finns. Det kan vara för många elever som vill läsa de kurserna och lärarkapacitet inte räcker till eller så går inte schemat ihop. i så fall brukar skolorna sätta "deadline" (sista dag att välja Individ.val) och sena ansökningar prioriteras i andra hand. om det är ändå för många som anmälde sig i tid, får de som har bättre betyg ta plats först.
    jag hoppas att du fick svar på dina frågor nu. Ha det bäst!
    Vänligen
    Peter SYV