Kim
    Hej.. Jag går i 8an sista vår terminen och ska börja 9an.
    Är ej godkänd i matten men har extra hjälp och lärarna säger att jag är nära på att bli godkänd och att det gick bra för mig på ett prov.
    Kemin funkar, Biologin funkar är mest intresserad i biologin också, Fysik funkar.

    Har lite svårt att lära mig och jag vill välja NA i gymnasiet... Min dröm / mål är att bli psykolog och jag är bra på psykisk hälsa & ohälsa. Jag vet att de blir mke plugg men jag oroar mig bara för matten det är de enda som gör så jag tvekar att börja NA. Hur ska jag göra? Har stark känsla över NA men är rädd för matten.. Och hört att kemin inte är likadan som i högstadiet hur är det då?

    Hur kan jag bli intresserad o lära mig snabbt i matten så jag klarar NA?

    Kommer jag klara NA och är det rätt för mig?

    Tack.
    • : Matten är ganska svårt i Natur och Teknik. Om man har ett E i matte då kan man ha svårt för matten i Natur för att det är matte C. Jag själv hade D i matte och går teknik och är ej godkänt i matte och fyisk därför jag ska byta till yrkes. Fundera bra.
    • : Om du går natur natur då är matte 4 obligatorisk och det är ganska svårt matte.
    • Anna : Tack Patrik för dina kommentarer.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan!

    Du behöver inte läsa på Naturvetenskapsprogrammet för att bli behörig till att söka Psykologprogrammet på högskola.

    Du kan bli behörig på så gott som vilket program som helst. Särskild behörighet till Psykologprogrammet är godkända betyg i Samhällskunskap 1b (eller i Samh.1a2 + 1a1) samt i Matematik 2.

    Grundläggande behörighet till högskola har man rätt att läsa på vilket program som helst, dvs på alla yrkesprogram. På alla högskoleförberedande program ingår det per automatik kurser som krävs för Grundläggande behörighet.

    t.ex kan man läsa på Estetiska programmet som är högskoleförberedande och där bör man välja till (lägga till) endast en mattekurs - Matte 2b.

    Det går också bra att läsa på ett yrkesprogram - där man läser lättare spår i matte, a-spår. På ett yrkesprogram behöver du välja tll matte 2a (som är lättare att få godkänt betyg i än i b-spåret och mycket lättare än i c-spåret). Jag rekommenderar i så fall Vård- och omsorgsprogrammet, för det ligger närmast - om man vill bli Psykolog (av alla yrkesprogram, menar jag). Ett annat yrkesprogram som också ligger ganska nära är Barn- och fritidsprogrammet.

    Bästa hälsningar och lycka till med dina studier bl a i matte! Lovar att hålla tummarna för dig!

    ANNA