Ria
    Hej jag undrar om det kommer att bli svårt för mig att läsa tyska, franska eller spanska på gymnasiet då jag vill välja Samhällsvetenskap. Jag har läser inte det nu på 9:an och inte gjort det på 7 och 8an. Kommer jag att gå på bas undervisning då? Eller ska jag byta nu i nian till nått språk?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Ria, elever som inte läste Moderna språk på grundskolan, börjar med Moderna språk 1 på gymnasiet (det är nybörjarkurser i språk).
    Inom SA ingår 200 p. Moderna språk som obligatoriska kurser, dvs man bör läsa steg 1 och 2 i samma språk eller steg 1 i två olika språk.
    Jag vet inte om du läser svenska eller svenska som andra språk på grundskolan. I fall du läser Svenska som Andra språk, har du en fördel: du kan välja byta Moderna språk mot Modersmål och läsa 200 p. Modersmål i stället.
    Det kan även finnas en annan variant som kan vara intressant att fundera över:
    en elev, som i å k 9 får betyg i Svenska som Andra språk kan välja läsa Svenska som Andra språk /och inte Svenska/ 1, 2 och 3 på gymnasiet och i så fall kan läsa Svenska 1 och 2 som tillvallskurser /t.ex. inom Individuellt val/ eller kanske t o m byta ut Moderna språk 200 p. mot Svenska 1, 100 p. och Svenska 2. 100 p. Elever som får betyg i Svenska /och iNTE svenska som andra språk/ har inte de möjligheterna.

    Jag hoppas att du fick svar på dina frågor. I annat fall är du jättevälkommen att återkomma.

    Mvh
    Julia SYV
    Hej Ria,
    jag undrar om du kan få betyg i svenska som andra språk från vårterminen på grundskolan. Det är fördelaktigt för dig att göra det.
    Om du får betyg i svenska som andra språk /vilket du borde ha rätt till eftersom du har ett annat modersmål/ kan du sedan VÄLJA att läsa Svenska ELLER Svenska som andra språk 1, 2 och 3 - som obligatoriska kurser.
    Detta ger dig större frihet att välja språk på gymnasiet. Med SAS 1,2 och 3 som obligatoriska kurser kan du fortfarande läsa Moderna språk /t.ex. Tyska eller Spanska/ eller välja läsa Modersmål.
    Du skriver att du hade C i Svenska. Om du har ett annat modersmål, kanske du skulle - med samma kunskaper i svenska - få B eller A betyg i Svenska som Andra språk. Du får högre Meritvärde i dina grundskolebetyg och har större chans att komma in på den gymnasiala utbildningen som du kommer att söka i första hand.
    I fall du inte kan eller vill byta och tar betyg i SVENSKA från vårterminen i å k 9, måste du läsa SVENSKA 1, 2 och 3 som obligatoriska kurser men du kan diskutera med SYV på gymnasieskolan i fall det fortfarande blir möjligt för dig att välja Modersmål i stället för Moderna språk 200 p. på SA.
    Det är en ovanlig situation för att elever som har ett annat modersmål än svenska väljer att läsa SAS och inte Svenska /eftersom det är fördelaktigt för dem/ och jag vill samråda med kollegorna och kanske även fråga Skolverket om det är möjligt att byta ut Moderna språk mot Modersmål - i fall man inte läser SAS.

    Moderna språk 200 p. är obligatoriska kurser på SA.

    I fall du önskar att inte läsa Moderna språk på gymnasiet, kan du välja ett annat program.
    På Ekonomi och på det Naturvetenskapliga programmet läser man 100 p. Moderna språk.
    På Teknik och på Estetiska programmet är inte Moderna språk obligatoriska kurser.

    Vad vill du göra efter gymnasiet? Vill du läsa vidare - i så fall till vilket yrke?

    Jag undrar om du vill titta lite närmare på http://www.gymnasieguiden.se/program/ES/estetik-och-media.
    På ES behöver du inte läsa Moderna språk. Du väljer 200 p. kurser inom Individuellt val samt 500 p. inom programfördjupningar och i fall du är intresserad av Samhällsvetenskapliga ämnen kan du välja t.ex. Filosofi 1 - 50 poäng, Filosofi 2 - 50 p.
    Entreprenörskap och Företagande - 100 p.
    Historia 3 - 100 p.
    Mental träning - 100 p.
    Kultur och idéhistoria - 100 p.
    Medier, samhälle och kommunikation 1 och 2 - 200 p.
    Samhällskunskap 2 och 3 - 200 p.

    Även temat för ditt Gymnasiearbete kan du välja inom "samhällsvetenskaplig inriktning".
    På så sätt kan du göra din gymnasieutbildning till "din egen" - det kan bli en sort SA men utan Moderna språk. Ditt formella examen blir från Estetiska programmet men med ett stort antal Samhällsvetenskapliga ämnen blir det din egen "samhälle-estetik" blandning.
    Det är bara en av alla de många olika möjliga lösningar.

    Du har ännu gott om tid innan du måste bestämma dig. Gå på öppet hus på olika skolor, läs på om olika gymnasieprogram. Här finns det info- om de alla: http://www.gymnasieguiden.se/program/ och här http://www.gymnasieguiden.se/testet kan du göra intressetest.

    På länken http://www.gymnasieguiden.se/reportage kan du läsa reportage från olika utbildningar - för inspiration och kunskapsinsamling innan ditt gymnasieval.

    Bästa hälsningar
    Julia SYV
    Hej,
    om du vill bli behörig att söka utbildning till Sjuksköterska på en svensk högskola/Universitet och kommer att läsa Samhällsvetenskapligt program på gymnasiet, glöm inte att lägga till en kurs Naturkunskap 2 /som inte är en obligatorisk kurs på SA men som krävs för behörighet till Sjuksköterskeutb./.
    Kurs Naturkunskap 2 får du läsa inom Programfördjupningen eller inom Individuellt val.

    Angående läsa Engelska som "Modernt språk" har jag redan svarat i en kommentar: det går tyvärr inte.
    Engelska är ett "separat ämne" & "Moderna språk" är ETT ANNAT "Separat ämne".
    Modersmål kan man läsa i stället för Moderna språk men inte engelska eller svenska.

    För att kunna byta ut kurser som ingår i Programgemensamma karaktärsämnen, som Moderna språk är på SA - krävs det Rektorns beslut om Individuellt anpassat program.

    Men varför välja SA om det finns andra program där du kan uppnå behörighet till den eftergymnasial utbildning som du är intresserad av och slipper läsa de kurser som du inte vill läsa? - undrar jag...

    Mvh
    Julia SYV

    • : jag läser svenska och hade C på det och inte svenska som andra språk för att jag inte behövde det men jag har ett annat modersmål så blir jag tvungen att ändå läsa annat språk på gymnasiet?
    • Julia : Jag skriver ett nytt svar till dig nu. *L* ;-)
    • Julia : Läs ett utökat svar som jag publicerade nu! Önskar dig allt väl! Julia SYV
    • : Jag tänkte studera vidare till speciallist sjuksköterska efter gymnasiet och jobba utomlands och då är engelskan viktig. kan man välja engelska som andra språk på SA?
    • : jag menade engelska som modern språk
    • Julia : Engelska 5 och 6 är obligatoriska kurser på SA. Engelska 7 kan du välja inom Individuellt val eller som en kurs inom programfördjupningen, men inte i stället för "Moderna språk".
    Läs alla kommentarer