Belma

    Hej! Jag heter Belma och går i årskurs åtta. Jag vet att jag har mer än ett år kvar att välja det gymnasieprogram som passar mig, men jag brukar ofta tänka på vad jag ska välja och känner mig osäker. Är det för tidigt att boka ett möte med SYV på min skola? Eller är det kanske en bra grej att göra om man är extra intresserad och vill kunna så mycket som möjligt innan gymnasievalet ?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Belma,
    det är bra att du redan nu tänker på gymnasievalet. Jag vill råda dig att du tar reda på så mycket som möjligt om olika alternativ för dig och väljer till exempel 2 eller 3 som du står i "valet och kvalet" mellan. Då är det dags att gå och prata med SYV på din skola. SYV-en på din skola kan inte (har inte tid) att berätta för dig om alla gymnasieprogram, det finns ju så många. Vissa program har många inriktningar, t.ex ES har fem olika inriktningar som i praktiken fungerar som fem olika program. Om ES med alla de inriktningnar som finns - var god se information på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/ES

    och om alla gymnasieprogram - på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram och varje program- och inriktningsnamn är klickbara länkar.
    Du kan också redan under resten av det här läsåret delta i olika "event" som t.ex öppna hus, infodagar och liknande där gymnasieskolorna presenterar sig; många av de eventen är pga "corona" - digitala. Se var och när de eventen/aktiviteter äger rum på gymnasieguiden.se/events

    Du kan också ställa frågor till oss här på FRåGA SYV så ska vi försöka hjälpa dig, svara på dina frågor efter bästa förmåga!