NIna
    Hej! Jag går första året på gymnasiet och jag går ekonomiprogrammet. I 9an hade jag det jobbigt med matten (har alltid haft svårt för det) och nu vet jag inte om ekonomiprogrammet är rätt val...man läser ju upp till matte 3b och jag vet inte om jag kommer att klara det eftersom att jag tycker att matte 1b är ganska svårt. Men vill verkligen gå ekonomiprogrammet, vill bli ekonom eller något liknande. Vad tycker du att jag ska välja? SJUKT TACKSAM FÖR SVAR!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Nina!
    Till Ekonomiprogrammet på Universitetet krävs det, mycket riktigt, Matte 3 godkänt.
    Det finns hjälp att få på www.matteboken.se och https://www.youtube.com/user/FrokenMatte
    och https://www.youtube.com/watch?v=T1hfDvOO2QI
    Du kan även fråga på det kommunala biblioteket om det finns gratis läxhjälp att tillgå.

    På inriktningen Juridik på Ekonomiprogrammet ingår det inte Matte 3, där läser man Affärsjuridik, Rätten och samhället och Psykologi 2a samt Filosofi 1.
    Och det finns utbildningar på eftergymnasial nivå som inte kräver Matte 3, se t.ex. på en Yrkeshögskola, se exempel på utbildningar på länkarna nedan:
    http://www.yhguiden.se/utbildning/frans-schartaus-handelsinstitut/ekonomiansvarig
    http://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-eslov/redovisningsekonom9.

    Du frågar vad du bör välja och svar på den frågan är att det finns flera vägar att gå. Du bör försöka kämpa på med Matte (prata med matteläraren, fråga vad det finns för hjälp att få på skolan och specialläraren på skolan kan du också be att få samtala med). Om du märker att det blir bäst att läsa mindre matte - byt inriktning innan å k 2 till Juridik, där Matte 3 inte läses. Om du skulle, trots förmodan, få betyg F i Matte 2, kommer du ändå få ut Gymnasieexamen och med det Grundläggande behörighet.
    Då kan du söka utbildningar där Matte 1 räcker. Det lär finnas några sådana på Yrkeshögskolan och även på högskolan. Du blir inte behörig söka Ekonomiprogrammet på Universitetet, men det finns många andra utbildningar som du skall kunna söka.

    En annan väg att gå är att läsa Matte på KomVux efter gymnasiet.

    Tredje väg att gå är att titta på yrkesområden där du inte behöver ha godkända betyg i Matte /dock måste man ha minst E i Matte 1 för att få ut gymnasieexamen, och detta gäller alla gymnasieprogram/.

    Mina råd är:
    1. kämpa på med matte, be om hjälp på skolan (prata med din klasslärare/mentor och matteläraren), involvera dina vårdnadshavare - alla ni kan hjälpas åt med att försöka få hjälp med Matte för dig.
    2. samtidigt kan du titta på andra yrkesområden där du inte behöver mer än Matte 1.
    3. Det finns dock några utbildningar i "Ekonomi" där Matte 1 räcker, t.ex. den här http://www.yhguiden.se/utbildning/frans-schartaus-handelsinstitut/loneekonom1.

    Jag hoppas du fick svar på din fråga.
    Återkom om du vill ha ett mer detaljerat svar eller om du har andra frågor.

    Bästa hälsningar & stort LYCKA TILL!
    Anna SYV