Marcus
    Hej igen FRAGASYV!
    har skrivit innan men skriver igen för jag är nojjig över detta. Har gått första året på min utbildning o vill byta skola men stanna på samma program. Det finns plats ( fått reda på innan ) men problemet är att syven på programmet är ledig o kommer tillbaka den 7 augusti och skolan börjar den 16 augusti ( vill helst börja på den nya skolan innan terminen )

    Men frågan är tror ni det funkar? ska lämna min studieplan och låta syven jämföra kurserna sen är det klart. tar de långt tid o tror ni jag kan börja på den nya skolan innan terminen börjar? är 16 och inte 21 som ni ser på min profil :D

    tacksam för svar igen!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Marcus,

    du kan inte göra någonting innan 7 augusti då SYV-en på den nya skolan kommer tillbaka från semestern.
    Sedan, när hen /SYV-en/ kan kikat på din studieplan, får du svar om det skulle gå att byta. Även om du får svar att det går att byta, behöver du i alla fall inte byta. Det är en MÖJLIGHET, inte så att du i så fall "måste" byta, för det måste du inte. Du kan stanna på din nuvarande utbildning.

    Hur fort det går, är svårt att säga - för att när man kommer från semestern, så "ligger" det mycket som har samlats på... men jag hoppas du får svar fort, inom några få dagar efter den 7 aug. Och du hinner i så fall börja på den nya skolan när terminen börjar. Så brukar det allt som oftast vara.

    Du kan t.ex bestämma att i fall du inte hör någonting t o m kl.17.00 den 11 augusti från den nya skolan, att du under helgen där mailar igen och under måndagen den 14 augusti ringer till den nya skolans SYV. Stämmer studieplanerna, behöver det inte ta lång tid alls att "skriva in dig" på den nya skolan.

    Lycka till!

    ANNA

    • : Tack så mycket, låter bra. Men jag har gjort alla kurser utom 1 kurs som jag ska göra i tvåan. ( ser på mina betyg) om ja gjort för mkt kurser som inte den nya skolan gjort går de Inter att byta då?
    • Anna : Det är sällan så att studieplaner på två olika skolor stämmer perfekt/exakt, utan oftast skiljer sig några kurser åt... Rektor på den nya skolan kan fatta beslut om Individuellt anpassat program för dig - och ditt examensbevis kan skilja sig något i innehåll från den övriga klassen. Sådan händer mycket ofta. Jag tror det löser sig. Vi håller tummarna. Lycka till. :9
    • : Tack så jätte mycket för svar, denna sidan är riktigt bra. Ska hålla tummarna och hoppas på svar från dem (:
    • Anna : Vi håller tummarna för dig också! LYCKA TILL! :)
    Läs alla kommentarer