Tilde

    Hej! Jag har en fråga. Jag går i 9an nu vårterminen. Vi ska snart välja gymnasium och program. Och jag vet inte vad jag ska ta. Jag har sådär betyg, cirka 190 merit och f i matte. Men jag ska försöka höja mig till sommaren. Men jag vet inte vad jag ska välja för linje. Jag har tänkt på samhäll beteende, men då vet jag inte hur de blir med matten. Jag har med tänkt på vård och omsorg. Har du/ni något tips på vad man skulle kunna välja för linje om man absolut inte vet vad man vill bli när man blir stor?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Tilde,
    att det är lite osäkert med matten, är ju ett ganska stort problem. Utan godkänt betyg i bland annat matematik kommer du obehörig till alla gymnasiets nationella program. Så du ska absolut göra ditt bästa, tycker jag, för att få godkänt betyg i matematik.
    Om du idag inte vet om du blir eller inte blir godkänt i matten på våren i årskurs9, då bör du lägga in ansökningar för obehöriga, till IM-programmen, alltså men också för "behöriga" (vi hoppas ju att du blir godkänd i matten och även för övrigt blir behörig).
    Om du trots förmodan inte blir godkänt i matten, då blir det inte aktuellt för dig att bli antagen till något nationellt gymnasieprogram. Titta på gymnasieprogram för obehöriga: IMV och på IMY.

    Programinriktat val
    IMV följer man undervisning i en vanlig gymnasieklass men i det ämnet där man ligger efter ska man få hjälp att nå godkänt betyg på grundskolenivå och sedan läsa ikapp gymnasiematten. Det kan bli tufft och risken finns att inte kunna uppnå kraven för examensbevis och inte bli behörig till eftergymnasiala utbildningar. T.ex på SA måste man få godkänt betyg i matematik 1b (första gymnasiekurs) och även matematik 2b ingår som obligatorisk kurs i SA-programmet.
    Har man svårt för matte, råder jag i första hand titta på yrkesprogrammen, där endast matematik 1a ingår som obligatorisk kurs.

    Yrkesintroduktion
    IMY kan undervisning ske på olika sätt; det är också skillnad om en hel grupp elever läser Yrkesintroduktion eller om det blir individuellt baserat. Läser man på IMY kan man ha som mål att bli anställningsbar, t.ex som vårdbiträde eller som undersköterska, eller som bilmekaniker eller som byggnadsarbetare.

    "Bra gymnasieprogram" om man inte alls vet vad man i framtiden vill jobba som
    Om en elev är mycket tveksam till att att bestämma sig angående vad hen på sikt vill jobba med, så kan det vara bra att välja läsa på VO (kunskaper i medicin och ge vård och första hjälpen, bl.a är mycket bra att ha, oavsett vad man i framtiden jobbar som). En annat bra "allmängiltig utbildning" finns på programmet FT, inriktning Transport - där lär man sig köra olika sorters fordon. Att få körkort för personbil (klass B) är en stor merit, oavsett vilket jobb sedan söker. Det skadar inte heller att kunna köra lastbil och/eller buss (om inte annat, så kan man då lättare få sommarjobb eller extrajobb - vid sidan av eftergymnasiala studier).

    Mitt råd är att du bokar tid med SYV på din skola och att ni tillsammans bestämmer om hur din ansökan till gymnasiet kommer att se ut. Det är nog jättebra om även dina vårdnadshavare deltar i det beslutet. Gymnasievalet är ditt, men dina vårdnadshavare kan vara till mycket hjälp.

    Du får gärna låta både SYV på din skola och dina vårdnadshavare läsa mitt svar till dig. Hoppas det blir till hjälp! Lycka till med dina studier och med ditt gymnasieval!