Yus
    Hej det är så här att jag har precis börjat på folkhögskola och har planer att söka högskola nu i april (sista kompletterings dag 21 juni)
    jag undrar om jag kan börja läsa svenska 3 direkt då jag har gjort nivåtest på komvux och et visade min nivå. frågan är måste jag då läsa svenska 1 & 2, är det obligatorisk

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Yus,
    jag tycker du får bäst svar på den folkhögskola som du läser på. Be att få tala med den personen på din folkhögskola som tar hand om Studievägledningen. Det är inte alltid så att varje forlkhögskola har en egen SYV, men du får ändå fråga på just din folkhögskola och det av flera anledningar:

    1. jag vet inte om du redan har din "Gymnasiekompetens" där endast svenska saknas... t.ex om du har din gymnasiekompetens på utländska betygen, eller på IB-diplom där du inte har betygen i svenska (bara) - och i så fall - om du har gymnasiebetygen /alla, förutom svenska/ - i så fall kan du göra TiSUS test för att bekräfta att du kan tillräckligt med svenska eller så kan du läsa svenska 3 eller SAS (svenska som andraspråk) 3 och få godkänt betyg och så är du i så fall efter det "behörig vad det gäller svenska" och behörig vad gäller alla andra ämnen var du redan sedan innan...
    eller

    2. om du inte idag har gymnasiebehörighet i alla andra ämnen, förutom svenska och i så fall behöver du läsa mot Omdöme om Grundläggande behörighet och din folkhögskola lägger upp en studieplan för dig, utifrån vilka tidigare betyg och vilka kunskaper du har - och sedan måste du följa den planen.

    Men...
    även om det är alternativet 1 som gäller för dig och du behöver Endast godkänt betyg i svenska eller i SAS 3, då kan inte någon annan än just din folkhögskola svara på om det på din folkhögskola går att endast läsa svenska 3 eller SAS 3... detta pga varje folkhögskola är som ett eget litet företag som själv organiserar studier på sin egna skolan. Det kan exempelvis vara så att studier i svenska eller i SAS 1, 2 och 3 "går in i varandra" - att man läser alla de 3 kurser "mer eller mindre samtidigt" ... och i så fall kan inte de "isolera" just den rätta kursen för just dig.

    Jag försökte förklara varför du måste få svar på din fråga på just din skola.
    Hoppas du får bra hjälp och förklaring på din skola.

    Lycka till!

    L.

    Liselotte
    • : Vad är högskolornas krav på svenskan ? Kollar de på om du läst SVA 1 & 2
    • Liselotte : Om du har godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk 1, 2 och 3 då har du uppfyllt kravet inom svenska. Dock behöver man inte kunna uppvisa godkända betyg i svenska 1 och 2 OM MAN UPPFYLLER KRAVET PÅ GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET genom sina utländska betyg. Däremot, eftersom kursen svenska eller SAS 3 bygger på de kunskaper som kursen svenska eller SAS 2 ger så är det inte fördelaktigt att försöka slippa läsa lägre kurser i svenska, för att man i så fall försämrar sina chanser att få godkänt betyg i svenska 3. Ska man läsa med undervisningsspråk Svenska på eftergymnasial nivå /på högskola eller på yrkeshögskola, exempelvis/ är det bra att försöka lära sig så mycket och så bra svenska som man bara kan. Vår erfarenhet visar att det kan hända att man kommer in på sin eftergymnasial utbildning och sedan upplever stora svårigheter att hänga med i utbildningen pga bristande språkkunskaper.
    • Liselotte : Får du läsa svenska eller SAS 1 och 2, innan du läser svenska eller SAS 3 - så tycker jag du ska göra det. Då har du sedan bättre förutsättningar att klara av din utbildning på eftergymnasial nivå. :)
    • : Jag menar , eftersom jag gjort nivå test och visade sig att jag ligger på SAS 3 nivå. Måste jag ändå läsa SAS 1 och 2 då?
    • Anna : Har du utländska gymnasiebetyg? har du redan nu Grundläggande behörighet?
    • Anna : Mitt råd är att du tar det med studievägledare på den skola du läser nu... du kan visa upp alla dina betyg och studievägledare på din skola kan söka hjälp hos betygsexperten, om hen inte kan svaret. Vi vill ej vilseleda dig. Vi vill att det ska gå bra för dig. Det är Antagning.se som bedömer vem som är behörig till högskola och vem inte är det... inte vi här på Fråga SYV. Det vore lätt för mig att e.x svara "eftersom du blev bedömd att ligga på sAS 3 nivå, behöver du inte läsa lägre kurser i svenska"... men jag vill att det ska gå bra för dig och att du inte senare får svar från Antagning.se - OBEHÖRIG. Eftersom det är krånglig regelverk och jag ej känner till vilka övriga betyg du har... känner jag att rätt svar på din fråga är att du måste få svar direkt från Antagning.se eller att studievägledare på din skola noga går igenom alla dina betyg och söker hjälp hos betygsexpert om hen inte kan svaret...
    • : Ja jag Har utländska gymnasie betyg, har läst flera svenska böcker och bestämde att göra nivåtest i komvux och är på nivå SAS 3. Så jag vill söka högskolan nu i april med sista kompletterings dag 21 juni. Så undrar om de kommer kolla på om jag har svenska 1&2
    Läs alla kommentarer