Karre

    Hej! I gymnasiet så läste jag svenska som andra språk 1 pga av att de kände att jag skulle vara där trots att jag är född o uppväxt i Sverige. Sedan i andra och tredje året läste jag vanlig svenska 2 och 3 eftersom de tyckte att jag inte behövde gå på andraspråk. Jag undrade ang högskola att man behöver svenska 1-3 och min fråga är om det gör någon skillnad ang min behörighet för högskola/grundläggande behörighet. Jag vill läsa till förskolelärare på högskolan. Gör det någon skillnad att jag har svenska 1 som andraspråk och svenska 2-3 som vanlig? Mvh Kasra

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Nej, det gör ingen skillnad (spelar ingen roll). Det är helt OK att i sitt examensbevis från gymnasiet "blanda" svenska och svenska som andraspråk, bara man har godkänt betyg på nivåerna 1, 2 och 3 i svenska/SAS.
    Hälsningar
    Peter

    • Karre : Okej, skönt att höra! Tack så mycket för svaret!
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!