Zambe

    Hej!, jag undrar om man t.ex inte klarar av t.ex grammatiken i svenskan, om det kan finnas en chans att man inte alls får ett betyg, har inte pratat med min lärare om hur det fungerar riktigt men jag fick tillbaka mina resultatet och man behövde 50 poäng och jag hade 39,5 eller något liknande. Jag märkte att jag gjorde slarvfel och till nästa omprov tänker jag plugga liter mer får jag gissa på men som sagt så undrar jag om man just inte klarar av grammatiken kan man fortfarande klara av kursen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Hetem!

    Betygssättningen är det lärarens kompetens, inte SYV-ens, så du måste få svar från lärare som är behörig att undervisa i det ämnet som du läser: svenska eller svenska som andraspråk.
    Du frågar om att i fall man får "inget betyg alls", alltså inte får något betyg fast man läst kursen och svaret är att i fall läraren anser att hen har underlag för att sätta betyg, då sätts det betyget. F (icke-godkänt) är också ett betyg. För att inte få något betyg bör man hoppa av kursen ganska tidigt, alltså när kursen inte har pågått för länge. Och vad är "för länge"? Svårt att säga exakt men på ett ungefär brukar det vara så att i fall man läst halva kursen, då finns det underlag för att sätt betyget men betyget blir i så fall F.
    Gör ditt bästa i varje kurs du läser.
    Om jag förstår dig rätt, så handlar din fråga om kursen svenska 2 eller svenska som andraspråk 2. Om du läser på ett högskoleförberedande gymnasieprogram är den kursen och även nästa kurs (på nivå3) obligatoriskt för dig att läsa. Men om du läser på ett yrkesprogram på gymnasiet, då är det en valbar kurs. Men utan godkända betyg i bland annat svenska (eller svenska som andraspråk) 2 och 3 blir man tyvärr inte högskolebehörig, men man kan många ggr komma in på någon eftergymnasial utbildning i alla fall, t.ex på en utbildning inom yrkeshögskola.

    Studie- och yrkesvägledare