Zambe

    Hej! Jag har gått svenska 1 men nu har jag valt att byta till svenska 2 som andraspråk då jag tycker det var rätt svårt, jag själv är inte svensk alls. Så det är därför jag valde att byta till andra språk. Jag fick information om några vänner där dom säger att jag inte få gå svenska som andra språk och ska ha det vanliga. Min fråga är om det verkligen ska vara så eller ska jag ha möjligheten att kunna byta till svenska 2 som andraspårk?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hetem,
    i ett examensbevis från gymnasiet eller från komvux få man "blanda" - ha kurserna i svenska och SAS, svenska som andraspråk, t.ex kan du i ditt examensbevis ha följande kurser:
    Svenska 1
    Svenska som andraspråk 2
    Svenska som andraspråk 3.
    Vilken "information om några vänner" du menar, vet jag inte. Jag rekommenderar att du ställer frågorna till oss på FRåGA SYV och du kan även prata med SYV på din skola, för att få korrekt information.
    Vänligen
    Julia SYV

    • Zambe : Så med andra ord ska jag kunna gå svenska 2 som andra språk även då jag hade vanlig svenska i ettan?
    • Julia : Ja. Det stämmer.