A
    Hej,

    Jag tog IB i gymnasiet och fick 42 vilket motsvarar 22.5 med merit poäng. Nu vill jag läsa svenska som andraspråk 3 för att få grundläggande behörighet. Det jag vill veta är hur kan betyget i svenska 3 påverkar mitt meritvärde (22.5) och jag inte får ett A. I så fall det påverkar mitt meritvärde, finns det ett formel man kan använda för att räkna ut sitt meritvärde ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej A!

    Den sida som du behöver söka info på är https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/International-Baccalaureate/For-dig-som-ska-ta-en-IB-examen-2014-eller-senare/ - det är Antagning.se som tar emot, bedömer, administrerar och gör antagning tiII svenska högskoIor/Universitet och det är därför det som står på deras hemsida och det de svarar tiII dig som gäIIer.

    Se även info på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/International-Baccalaureate/For-dig-som-ska-ta-en-IB-examen-2014-eller-senare/Rakna-ut-ditt-meritvarde/ och så som jag toIkar info på Antagning.se så skuIIe du "förIora" 0.1 från ditt Meritvärde för varje "Iägre steg" i Svenska/eIIer svenska som andraspråk 3, dvs om du får B betyg i den kursen, får du 22,4 i meritvärde och om du får C betyg - 22,3; vid D betyg - får du 22,2 och vid E - 22,1. SkuIIe du få F betyg, bIir du inte behörig och deItar inte i konkurrensen om utbiIdningspIats på högskoIa/universitet.

    Du kan också sjäIv direkt kontakta Antagning.se - och fråga dem.

    Bästa häIsningar

    ANNA