Malin
    Hej
    2002/2003 läste jag svenska A och B på komvux. Läste sedan på dåvarande lärarhögskolan 180hp
    Nu när jag ska studera vidare tolkar jag det som att jag behöver svenska 3 för att ha behörighet. Innebär det att jag behöver läsa mera svenska eller motsvarar svenska b svenska 3 ?

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej, se i tabellen för utbyteskomplettering; Svenska B motsvarar Svenska 2.
    Om du behöver läsa svenska 3 eller inte - beror på hur behörighetskraven för den utbildning du vill söka till är formulerade. om det inte ställs några krav på att ha svenska som särskild behörighet, borde det vara OK med de betyg du redan har.
    Fråga antagningsgruppen på det lärosäte där du vill läsa eller studievägledare på det programmet som du vill söka till.