Elev

    Hej jag började gymnasiet för några veckor sedan och många i min klass hade fått välja om de ville ha sv1 eller sva. Jag fick aldrig välja och jag blev placerad i sv1 klass fast svenska är mitt andra språk. När jag pratade med min sv lärare så så hon att jag borde stanna på sv 1, för att testet jag gjorde i början var jättebra för o ha sva och då bestämde jag mig för att stanna fast många sa till byt, du kommer inte att klara det osv. Föra veckan så gjorde vi ett prov och jag fick ett jättejätteåligt betyg på det och nu vet jag inte vad jag ska göra??? Läraren sa till mig att det är bra att ha sv på gymnasieexamen än sva, båda för universitet och jobb, men jag vill inte gå ut med D eller E? Frågan är vad är skillnaden mellan sv och sva?? Har man olika eller samma nationellaprov?? Tror ni att det är lättare för mig som bara har varit 6år i Sverige??? Jag vill inte kämpa så hårt och bara få ett D, C eller ibland B, som högsta betyg som i grundskola. Tack i förhand

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Ene,

    svenska som andraspråk är en kurs i svenska som är anpassad till personer som har andra modersmål, än svenska. Kurserna i de två ämnen: Svenska och SAS är jämställda, vad gäller söka vidare efter gymnasiet. Alltså, när Antagning.se räknar fram meritvärde för konkurrens till högskola, så blir exakt samma antal "poäng" för betygen i svenska och i SAS; ingen skillnad här - inte.
    Vad de olika arbetsgivare tycker om du med hjälp av examensbeviset kommer söka jobb - är omöjligt att veta. Det är inte alltid arbetsgivare ens kastar ett öga på ett examensbevis (kanske bara vill de se att EXAMENSBEVIS finns, men vilka kurser som ingår - har nog arbetsgivare inte tid att fördjupa sig i).

    Vilket ämne ska man läsa - svenska eller SAS?
    Hen som har språket som sitt modersmål kan prata mycket bra, och har inga problem med uttalet.
    Hen som INTE har språket som sitt modersmål behöver träna uttal och "tänker" inte på det språket, utan "översätter" sina tankar innan hen börjar prata, från sitt modersmål till det "främmande språket".

    Det är det som är skillnaden.

    I svenska gymnasiekurser för svenskar ingår det också att läsa och förstå texter på andra nordiska språk (jag tror det är på nivå 2, alltså i kursen Svenska 2), vilket är jättesvårt för hen som inte har svenska som modersmål.
    ***

    När man kommer till ett nytt land som vuxen och börjar läsa ett nytt språk - då är det "främmande" språk man läser och ska definitivt läsa svenska som andraspråk, inte "svenska för svenskar". Men när man kom till Sverige som femåring eller är född i Sverige - men föräldrarna pratar ett annat språk hemma, är det svårt att veta vilket av ämnena - svenska eller svenska som andraspråk som passar bättre.
    En bra idé är att, därför, att samråda med lärare i svenska som är experter på det. De kan ge råd - vilket av ämnena som passar just dig bättre.
    Varför man säger att det är lättare att få högre betyg i svenska som andraspråk? Jo, för att det är det för personer som har ett annat modersmål; de slipper bl a läsa texter på andra nordiska språk. De kan träna uttal och uppnå de kraven som ställs, om man har ett annat modersmål.

    Bästa hälsningar

    Milla

    Studie- och yrkesvägledare
    • Elev : Vet du om vi har samma nationella prov?? Eller tycker du inte att det är bra om jag går sva. Jag vet själv att jag inte är särskilt bra på svenska men min lärare sa till mig att jag ska stanna kvar men jag vet faktiskt inte vad jag ska göra