Jason
    Hade F i både svenska och matte denna terminen..om jag höjer till sommar blir jag behörig då? Ska satsa mer på skolan till sommar..men är orolig om jag inte blir behörig för att jag fick F i matte och svenska denna termin

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Jason, vilket gymnasieprogram vill du komma in på?
    Till alla yrkesprogram är behörighet:
    godkända betyg i svenska(eller svenska som andra språk), engelska, matte samt i minst 5 andra valfria ämnen från grundskolan (betyg från vårterminen gäller).

    Om det är så att du fick F i både matte och svenska denna termin, kan det vara klokt att ansöka om individuellt anpassad studiegång /rektors beslut, ofta på förslag från speciallärare/. Då kan ni plocka bort ett antal ämnen från din studieplan, så att du kan lägga all "krut" det vill säga tid och kraft på 8 ämnen - svenska, engelska, matte + fem andra ämnen. Mål: att du blir behörig till ett yrkesprogram.

    Om du inte blir behörig i svenska, är det bara yrkesintroduktion som du kan gå.
    Om du inte blir behörig i matte (får E i svenska, alltså) - kanske kan du gå Programinriktad individuellt val (då läser man i en vanlig klass på ett yrkesprogram men man får inte Lärlingsersättning även om man går Lärlingsutbildning och man får inte yrkesexamen i fall man inte läser in grudnskolematte och sedan även Matte 1a, som är en obligatorisk kurs på alla yrkesprogram på gymnasiet).

    Det ligger i dina intressen att fixa minst E i svenska & matte samt bibehålla godkända betyg i engelska och i minst ännu fem andra valfria ämnen.

    Hoppas jag förklarade så att du förstod reglerna.
    Råder dig att boka tid hos kurator och/eller speciallärare på din skola.
    Dina föräldrar kan ta kontakt med rektor också. Du är inte myndig.
    Bra att be om hjälp i god tid. Om den frågan dyker upp mitt i maj igen - är det för sent att göra ngt. åt saken då. Ännu finns det tid för dig att få extra hjälp på skolan (kanske undervisning i små grupper eller t o m individuellt) så att du kan bli behörig till gymnasiet.

    Bästa hälsningar
    ANNA SYV