J
    Vilka svenska högskoleutbildningar med examen är giltiga utomlands utan komplettering? Är t.ex. socionom och personalvetare giltiga för att jobba med utomlands t.ex. London, Norge, Danmark?

    Vad är antagningskraven betygs- mässigt för att komma in på Psykolog- programmet i Polen?

    Vad är antagningskraven betygs- mässigt för att läsa socionom- utbildningen eller personalvetare i t.e.x London, var är betygs-kraven inte så höga, kan man jobba i Sverige efteråt?

    Jag har 14 i gymnasiesnitt, och kan tänka mig läsa en kurs på 100 för 1 meritpoäng, så jag kommer ha 15 i gymnasie-snittbetyg till under hösten.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej!
    Svenska högskoleutbildningar erkänns inom EU.
    I länder utanför EU kan olika bedömningar göras och kanske någon sort komplettering blir nödvändig.

    Ang. utbildningar i Polen är det svårt att säga med säkerhet. Inom EU borde svenska gymnasiebetyg erkännas. Språk-problematiken måste man tänka på: undervisningsspråk? Om det är polska eller engelska? Kan du undervisningsspråk tillräckligt bra? Om vilka test i engelska man kan göra inför studier utomlands kan du läsa på http://www.fragasyv.se/info/spraktest-foer-studier-utomlands

    Här http://studera.nu/studera-utomlands/vart-kan-jag-aka/lander-a-o/polen/ hittar du länkar och information om att studera i Polen.

    Med vänlig hälsning
    Mikael
    • : Tack!
    • Mikael : Vi är glada om våra svar blir till hjälp!