ahmed
    Hej jag är läkare utanför EU och jag vill hitta en skola som är speciellt för läkare som vill ha svenska på c1-nivå (europaskalan) för läkare?
    så jag kan göra tule Testet

    Tack
    • Anna : Vi hittade "Korta vägen" i Lund. Läs mitt utökade svar!

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Ahmed!
    Du skriver inte var i Sverige du bor, eller kan du flytta vart som helst inom Sverige för att studera?

    Det kan finnas kurser som är speciellt för Läkare, men oftast är det kurser och prov för "Medicinskt utbildad personal" - dvs även Apotekare, Sjuksköterskor, Fysioterapeuter och andra yrken - som läser svenska tillsammans. Man kan också läsa "vanliga kurser" i svenska: SFI --> SAS grund --> SAS 1 --> SAS 2--> SAS 3. Om man får godkänt betyg i SAS 3 (Svenska som andraspråk 3), kan man lika bra svenska som om man klarade TISUS test (test i svenska för Universitetsstuderande). Efter det kan man läsa svenska på högskola/universitet.

    Ovan har jag beskrivit "utbildningsvägen" från "ingen svenska" till att kunna läsa på högskolan med undervisningsspråk "svenska".

    Se här http://www.folkuniversitetet.com/Las-mer-om-sprak/Sprakexamina/psv/ för info om PSV (Prov i svenska för Vårdpersonal) och här http://www.su.se/svefler/tisus/provorter/provorter-tisus-sverige/provorter-tisus-sverige-kontakt-och-anmälan-1.30027 för info om TISUS.
    Info på http://sahlgrenska.gu.se/utbildning/kompl_utbildning kan också vara av intresse för dig.

    Info på http://www.folkuniversitetet.se/Soksida/?nh=20&q=Korta+vägen&defbn=1&qe=(hidden:meta:category:andra_sidor)&defcs=48 kan också vara av intresse för dig.
    ********************
    Info om kursen C1 finns här: http://www.folkuniversitetet.se/Kurser--Utbildningar/Sprakkurser/Svenska_Swedish/Svenska-C1--Swedish-C1/
    ********************
    Du kan själv uppskatta på vilken nivå du ligger nu: http://www.folkuniversitetet.se/Las-mer-om-sprak/Europeiska-referensramen-for-sprak/

    Med vänlig hälsning
    Mikael

    • : Hej Mikael
    • : Tusen tack för ditt svar , nu studerar jag på SFI (D nivå) men min kompis råd mig att studera i skolan som ger mig en c1-nivå (europaskalan) så jag kan gjora Tule testes.
    • : jag bor i Eslöv så jag hoppas om du vet en närliggande skola där jag kan studera denna kurs för läkare.
    • Anna : Jag skriver svar på dina kommentarer nu.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Ahmed!

    Om man ska kunna klara språket på C1-nivå bör man kunna
    förstå TV-program och filmer samt långa faktatexter utan alltför stor ansträngning. Muntligt bör man kunna uttrycka sig flytande och spontant och skriftligt - i klar strukturerad text.

    Om du bor i Eslöv, är det närmsta skola som erbjuder kurs C1 - i Malmö (vi har i alla fall inte hittat någon skola närmare till Eslöv än Malmö). Om du själv hittar en skola närmare till dig, än i Malmö, får du hemskt gärna tipsa oss om den.
    Här är info om kursen i Malmö: http://www.folkuniversitetet.se/Kurser--Utbildningar/Sprakkurser/Svenska_Swedish/Svenska-C1--Swedish-C1/Malmo/svenska-c1-niva-5-intensiv1/?sr=true på dagtid
    och här är info om kursen i Malmö på kvällstid:
    http://www.folkuniversitetet.se/Kurser--Utbildningar/Sprakkurser/Svenska_Swedish/Svenska-C1--Swedish-C1/Malmo/svenska-c1-niva-5level-5-evening/?sr=true
    Startdatum är 31 augusti. För att anmäla dig bör du kontakta Ann Larsson via epost till adressen:
    [email protected]

    Om du läser D-nivå inom SFI, då tycker jag det är lite för tidigt för dig att anmäla sig till C1 kursen. Du bör läsa mer svenska innan, tycker jag. Efter SFI är det SAS grund kurs och den tycker jag du bör läsa och inte anmäla dig till C1 som ligger på mycket högre nivå, men det är ditt beslut, hur du vill göra.

    Jag förstår om du vill snabbt lära dig svenska och det är mycket bra att du vill det!
    Tyvärr går det inte att lära sig ett nytt språk hur snabbt som helst. Mycket beror på vilken ålder man är i, när man börjar lära sig ett nytt språk: barn lär sig mycket snabbt, som vi alla vet - och vi, vuxna, har betydligt svårare för nya språk och framförallt tar det längre tid, ju äldre man är, att lära sig ett nytt språk.

    Önskar dig det bästa!
    Lycka till med dina studier och med allt annat som du väljer att göra!
    ANNA
    Hej igen!
    Fråga din vän om det är den här kursen http://www.folkuniversitetet.se/Kurser--Utbildningar/Sprakkurser/Svenska_Swedish/Svenska-C1--Swedish-C1/Uppsala/summer-swedish-c1/?sr=true på Folkuniversitetet i Uppsala eller någon annan kurs (utbildning)?
    Kontakt angående den kursen är Fredrika Engberg [email protected]
    ************************************
    Jag förstår att det är inte du frågar efter, men vill ändå skicka en länk http://www.slf.se/nyisverige som förhoppningsvis innehåller information, som är av intresse för dig.

    Återkommer om vi hittar info om en specialutbildning för läkare i svenska (som leder till C 1 test) - och helst nära Eslöv. Det kan vara t.ex. projektet KORTA VÄGEN för akademiker (samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Folkuniversitetet). Fråga din vän om det heter "korta vägen".

    Om du ger oss mer konkret information, blir det lättare för oss att hitta rätt.

    Bästa hälsningar
    ANNA
    Hej igen!
    Se här http://www.folkuniversitetet.se/Arbetsmarknad/korta-vagen/korta-vagen-pa-din-ort/korta-vagen-lund/ utbildning i svenska för akademiker (samarbete mellan Arbetsförmedlingen, Folkuniversitetet och Lunds universitet). Du anmäler dig via Arbetsförmedlingen.
    Svårt att säga om det blir en grupp speciellt för lÄKARE, kan bero på hur många anmälda finns som just är "läkare".
    Utbildningar närmare till Eslöv än Malmö eller Lund, tror vi inte finns.
    På länken som jag skickar nu (ovan) finns det även uppgift om kontaktpersonen. Men du måste vara anmäld på Arbetsförmedlingen och det är AF som ordnar plats för dig.

    Lycka till!
    ANNA
    • : Hej Anna tusen tack för ditt svar men jag tror att du felaktigt förstår mig , Jag vill hitta en specialskola för läkare som ger dem efter 1 års studier en c1 nivå, en sådan skola finns i Uppsala men jag bor i Eslöv så jag frågar omdet finns en liknande skola närheten av min bostad.
    • Anna : Vi ska försöka hjälpa dig att hitta en sådan skola (om den finns). Kan du skicka info om den där skolan i Uppsala - helst direkt länk till deras hemsida, men i alla fall NAMN på Skolan. Då är det lättare att hitta en liknande skola. Oftast är det olika TILLFÄLLIGA & LOKALA PROJEKT som finns lokalt på olika ställen i landet. Men vi ska absolut anstränga oss för att hitta det du vill hitta, om det finns någonannanstans i Sverige än i Uppsala. Medan vi letar: läs svenska på alla sätt du kan - det blir då lättare att läsa på den där specielle kursen sen. OK? :)
    • Anna : Fråga din vän om det är på Folkuniversitetet i Uppsala de läser? I så fall har vi redan rekommenderat dig en motsvarande kurs i Malmö. Men om det inte på Folkuniversitetet - då är det någon annan kurs och vi ber dig i så fall ge oss med info om den kursen. Skickar länk om kursen i Uppsala (på Folkuniversitetet) som jag tror att din vän kanske läser - länken kommer i mitt utökade svar. Visa den för din vän och fråga om det är den kursen.