B.
    Hej!
    Jag går årskurs 1 på gymnasium och läser både sv och sva. På vilka av de kommer jag få betyg? Kommer jag skriva nationella prov på Sva eller Sv? Vill få informatiom om det.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Aylin, vilket program går du på?
    Du kanske läser Svenska i stället för Moderna språk?
    Ang. nationella prov är det en fråga till dina lärare i svenska och i SAS - du kanske har två olika lärare.
    Om du återkommer med svar på vilket program du läser samt hur det kom sig att du läser både svenska och SAS samtidigt - vilket förekommer men är ändå ganska ovanligt /bad du särskild om det, läser du ett av ämnena som en utökad kurs?/, skall jag försöka ge dig ett bättre svar.
    Bästa hälsningar
    Julia SYV
    Hej igen,
    på Samhällsvetenskapsprogrammet är Moderna språk, 200 poäng - obligatoriska kurser.
    Det kan vara så /jag bara gissar... vet ju inte vad ni kom överens om på skolan/ - att du läses Svenska som andra språk som obligatoriska kurser 1, 2 och 3 som Gymnasiegemensamt ämne
    och
    Svenska 1 och 2 - i stället för Moderna språk /dvs i stället för Tyska, Franska eller Spanska/.
    Det upplägget förekommer.
    Du kan ha Svenska och SAS i Gymnasieexamen samtidigt, det är helt OK och är tillåtet från Skolverket.
    Det är en sort "vanlig undantag" för att det är annars omöjligt att få ut Gymnasieexamen utan att ha läst Franska, Tyska, Spanska, Italienska, dvs "Moderna språk" som är obligatoriska på SA.
    Angående Nationella prov, så är det en fråga till lärare och rektor på ditt program. Det är inget som vi på Fragasyv.se kan svara på.
    Bästa hälsningar
    Julia SYV
    Hej Aylin, det är inte bra att jag missuppfattade din fråga. Skall vi försöka igen?
    Vad undrar du över?
    *L* ;-)
    Bästa hälsningar
    Julia SYV
    Hej igen, du borde få betyg i alla kurser som du läser. Om du måste skriva nationella prov i alla de kurser som du läser, är det en fråga till dina lärare.
    Önskar dig allt väl! Du är alltid välkommen att höra av dig!
    Vi skall försöka svara på alla dina frågor.
    Julia SYV
    • : jag läser samhällsvetenskap programmet.
    • : jag menade inte Sas utan svenska som andra språk
    • Julia : SAS = en förkortning som står för Svenska som Andra Språk. *L*
    • : du förstod inte vad jag menade men tack ändå
    • Julia : Förklara lite mer... jag skall försöka förstå och hjälpa dig. :-)
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Aylin, jag läste din fråga och kom på att du KANSKE läser svenska på grundskolenivå och på gymnasienivå samtidigt. Är det så?
    I vilket fall, så är det din /eller dina/ lärare i svenska /eller svenska som andra språk/ som du får fråga om du får betyg i alla kurser och i så fall när du får betyg.
    SAS är en ganska vanlig förkortning som används väldigt ofta i stället för att skriva Svenska som Andra Språk.
    Svenska grund och SAS grund är "motsvarande" kurser
    och på samma sätt är det för gymnasiekurser:
    Svenska 1 och SAS 1 är motsvarande
    Svenska 2 och SAS 2 är motsvarande
    Svenska 3 och SAS 3 är motsvarande, dvs man läser SAS grund i stället för Svenska grund eller man läser SAS 1 i stället för Svenska 1.
    Det finns extra möjligheter för elever som har ett andra modersmål än svenska. Om man får betyg från grundskolan i SAS /och inte i Svenska/ - då har man rätt att läsa SAS 1, 2 och 3 på gymnasiet i stället för Svenska och det finns i så fall även följande möjligheter också:
    - läsa Modersmål i stället för Moderna språk
    - läsa Svenska inom individuellt val, 200 p. och med det får extra bra kunskaper i svenska samt "slippa" läsa andra kurser
    - rektor kan även fatta beslut att en elev får /som undantag/ läsa Svenska i stället för Moderna språk eller i stället för andra kurser /t.ex. inom Programfördjupningen/.
    De möjligheterna ovan finns ej för elever som har svenska som modersmål.
    Se om du kan ha nytta av någon möjlighet av dem, som jag nämnde ovan.
    Önskar dig allt väl! Har du fler frågor, är du alltid välkommen att kontakta oss!

    Anna
    Studie- och yrkesvägledare på Gymnasieguiden.se