Sara
    Hej! det är såhär att jag har tänkt göra en prövning i svenska 1, men att jag gör en prövning i svenska som andra språk istället. I mitt examensbevis har jag läst alla 3 svenska kurserna, men inte som svenska som andra språk. I högstadiet gick jag svenska som andra språk, men i gymnasiet valde jag inte det. Min fråga är om jag kan göra en prövning i svenska som andra språk1 istället för svenska1.

    Tack i förhand, Sara

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    för att få högre jämförelsetal och med det även högre meritvärde måste du höja betygen i exakt samma språkkurser som ingår i ditt examensbevis från gymnasiet. Vad du läste på grundskolan är helt irrelevant i det avseende. Det är inte förbjudet att göra prövningar i vilka kurser som helst, men betyget i svenska som andraspråk kommer inte räknas in utan ditt meritvärde står på exakt samma nivå som innan prövningen i så fall.
    Som sagt, vad gäller språkkurser så måste man höja betygen i exakt samma kurser - i ditt fall i svenska, ej i SAS, eftersom det är kurser i Svenska som du skriver ingår i ditt examensbevis.
    Du kan fråga på komvux och även personal på www.antagning.se - jag är säker på att du kommer få samma svar där också.

    • : Hej, tack för snabbt svar, då förstår jag. Det är såhär att jag har svårt för engelska och det sänker mitt jämförelsetal, så kan man läsa nya kurser som inte ingår i ens examensbevis och att dem betygen räknas med istället? eller blir de kurserna som utökade? Jag har läst 2700 poäng och har redan två utökade kurser
    • Anna : De nya kurserna som inte ingår i ditt examensbevis blir "som Utökade", alltså betygen i de räknas in endast om den kursen krävs för särskild behörighet eller om den ger meritpoäng, men inte annars.