Hej Sinem,

    jo, det går bra att i sitt examensbevis från gymnasiet "blanda" kurser i svenska och svenska som andraspråk. Du kan i ditt examensbevis ha SAS, svenska som andraspråk1, sedan Svenska 2 och Svenska 3, om du vill. Frågan är bara "vad vinner du på det?". Om det är lättare för dig att få högre betyg i SAS än i Svenska, då råder jag dig att läsa SAS-kurserna 2 och 3. Varken sig arbetsgivare eller eftergymnasiala utbildningar gör någon skillnad mellan sökande som har svenska eller SAS i sina examensbevis. Prata med dina lärare i svenska och i SAS på skolan. Samråd med dem.
    Vi på FRåGA SYV får många frågor från personer som på gymnasiet läste svenska och inte fick högsta betygen och efter gymnasiet vill läsa SAS och "byta ut" vilket det tyvärr inte går att göra. Du kan senare ångra om du byter till svenska och inte får högsta betygen och vill sedan "byta", vilket du inte ska kunna göra - tyvärr.

    • : Hej igen, jag är rädd att Sveriges Högskolor/ Universitet kollar på dessa specifika saker, såsom om individen har läst Svenska eller svenska som andra språk. Vissa säger att de prioterar människor som har läst ”vanlig” svenska. Jag vet dock inte om detta är 100% sant.
    • Anna :

      Till svenska högskoleutbildnigar konkurrerar du med en Siffra. T.ex 18.70. Eller 14.35. I den siffran som kallas för meritvärde ingår snittbetyget + meritpoängen, om man har några. Har man inga meritpoäng, blir jämförelsetalet/snittbetyget = meritvärdet. I meritvärdet kan man inte se vilka betyg som ingår. Hur tar man fram meritvärdet ("siffran")? Antagning.se räknar fram snittbetyget på de kurser som ingår i examensbevis (och svenska och SAS är exakt lika mycket värda). Sedan, om sökande har några meritpoäng, plussas de på - och så får man fram "siffran"/meritvärdet. Alltså, om man läst svenska eller SAS syns inte i "siffran"/meritvärdet. De med högsta meritvärde kommer in först och sedan - så länge platserna räcker. Så, du vinner på att ha så höga betyg i kurser som kommer finnas i ditt examensbevis, som möjligt + skaffa dig så många meritpäng du kan. Vilka kurser som ger meritpoäng kan du se på gymnasieGuiden.se/merit

    • : Okej, tack för hjälpen!!
    • Mikael : vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!
    Läs alla kommentarer