Samira

    Hej! Jag har vill byta till svenska som andra språk när jag börjar gymnasiet men undrar om det påverkar sen när man ska söka till universitetet/högskola och om man behöver komplettera eller läsa extra Svenska kurser På komvux efter gymnasiet för att sen kunna söka in i universitet, om inte så ger svenska som andra språk lika många eller lika värda poäng. Har hört också att det är dåligt om det står att man läste svenska som andra språk på gymnasieexamen. Skulle du rekommendera att jag väljer det ifall det inte ger någon dålig påverkan eftersom då det är lättare att få betyg där. Btw jag är inte svensk men min svenska är ganska bra och har inte läst svenska som andra språk under högstadiet.

    • Jelena :

      Vid ansökan till eftergymnasiala utbildningar på högskola/universitet, yrkeshögskola, folkhögskola eller KKU spelar det ingen som helst roll om man har betygen i svenska eller i SAS. det enda jag kan tänka mig att i fall man söker jobb direkt efter gymnasiet och vill uppvisa sitt examensbevis som en merit eller i stället för CV, då kan kanske någon arbetsgivare "titta snett" på SAS, hen kanske då tror att man ej kan tillräckligt bra svenska... men olika arbetsgivare tänker olika. Och så borde inte någon arbetsgivare "titta snett" på SAS... det är tråkigt att någon gör det. Suck. :(

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    SAS (svenska som andraspråk) är jämställt  med svenska, så får du lika många poäng, oavsett vilket av de två ämnen du läser på gymnasiet.