Frida
    Hej!
    Jag har precis börjat på gymnasiet årskurs 1, där dom erbjuder både svenska och svenska som andraspråk. Jag läste svenska i grundskolan men känner att jag vill byta till svenska som andra språk eftersom att jag inte pratar svenska när jag är hemma och är inte så bra på det heller. Min fråga är, kan man fortfarande söka till högskolan om man har svenska som andraspråk? Eller är det bara svenska som första språk som gäller?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Frida!

    Svenska som andraspråk är ett ämne som är jämställd med svenska. SAS 1 är motsvarande Svenska 1... och så vidare: SAS 2 är motsvarande Svenska 2. Det finns ingen skillnad i ansökningsprocessen eller dina möjligheter att komma in på högskola, om du läses svenska eller svenska som andraspråk - det finns inte några nackdelar i att ha läst SAS i stället för svenska.

    Bästa hälsningar & lycka till med dina studier!

    ANNA