Yona
    Hej!
    Jag går nu i svenska som andra språk 1 i gymnasiet och jag tycker att det är väldigt dåligt undervisning och dåliga lärare(vi har två sva lärare ) och de blandar tre kurser samtidigt (grund nivå, 1 och 2 ) och jag tänker på att gå på sv istället för sva men jag vet inte med vem jag kan prata med och om jag kommer att klara sv 2 eller inte.
    Ett annat fråga, jag har gjort ett svenska np och och fick resultatet i det och det va inte så bra och jag ville se mina svar och hur jag svarade på frågor men mina lärare i sva sa att jag inte har rätt för att kunna se mina svar i np och jag sa att jag ville se mina svar för att kunna utveckla mig men lärare sa att jag har inte rätt för det, och jag brukade alltid få se mina np när jag gör de. har jag rätt för att se mina svar i svenska 1 np?
    ett annat fråga, jag anser att mina sva lärare bedömer hård och inte på ett korrekt sätt och jag känner mig inte trygg med de alls, vad kan jag göra? Aså de flesta som går i svenska som andra språk tycker samma sak om de två lärare, och det tycker att de bedömer hård och deras undervisning är dåligt, är det normalt att svenska lärare bedömer så hårt mot svenska som andra språk elever, skulle inte det vara motsatsen? skulle inte svenska som andra språk vara lättare?
    I np sv 1 skulle vi skriva ett inlägg och i hela sva har vi inte läst och tränat om hur man skriver inlägg och vi fick det i NP! skulle inte läraren undervisar på hur man skriver en inlägg ? för mina klasskamrater som går i riktiga sv sa de att de fick en undervisning på hur man skriver ett inlägg. Om np kommer att handla om att skriva inlägg så bör lärare gå igenom det och det bodde vara en del av sva/sv 1 undervisning om den ska komma på en np eller hur?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Yona!
    Du ställer några frågor och jag kan svara på en av dem, inte på alla.
    Den frågornan som jag har svar på - att ge dig, är:
    - du har rätt att efter svenska som andraspråk1 läsa svenska 2 och sedan svenska 3, eller svenska som andraspråk 3 (alltså får eleverna "blanda" - en språkkurs på varje nivå: nivå1, 2 och 3). Du säger i så fall till SYV-en på din skola att du nästa år vill läsa svenska 2. Sedan kan du inför årskurs 3 se om du vill läsa svenska 3 eller svenska som andraspråk 3.

    De andra frågorna om att du är missnöjd med lärare och med undervisningen och om rätten att se dina svar på NP kan vi på fråga SYV inte svara på. Det är inte några frågor som SYV har kompetens att hantera. Ytterst ansvarig för det som händer på skolan i huvudmannen. På plats på skolan är det Rektorn som har huvudansvar.
    Mitt råd är att du gör ditt bästa på varje lektion, prov och hemuppgift och att du pratar med din klasslärare/mentor. Om inte det hjälper, be dina vårdnadshavare kontakta rektorn.
    Allmänt gäller: det är brist på behöriga lärare. Det kan hända att dina lärare inte är behöriga. Obehöriga lärare anställs om ingen behörig kan hittas. Jag tror lärare gör sitt bästa men det är inte alltid de har kompetens (för att de inte har relevant utbildning). Att utbilda sig till gymnasielärare tar 5 år på heltid på en lärarhögskola. Det tar alltså lång tid att utbilda sig till lärare.
    Rektorerna kan inte "trolla med knäna" och få fram behöriga lärare "ut tomma intet". Det är tufft att vara lärare och för få söker till lärarutbildningar, tyvärr.
    Oavsett om du fick bra eller dålig undervisning, så sätts betyget på dina Kunskaper (vad du kan i relation till kunskapsmålen). Det går inte sätta högre betyg än eleven har kunskaper för med motiveringen "hen fick dålig undervisning" för att det är inte på lärarnas undervisning som betyget sätts, utan på dina Kunskaper. Så fungerar betygssystemet i Sverige idag, rätt eller fel  men så är det.
    Jag är ledsen att vi på FråGA SYV inte kan ge dig fler svar och hjälp. Det ligger utanför vårt kompetensområde, helt enkelt. Som jag redan har skrivit (ovan) är mitt råd till dig att du gör ditt bästa och hoppas att det ger bra resultat.
    Du undrar också om du kommer klara svenska 2 och det är inte heller en fråga som vi på FRåGA SYV kan svara på. Formellt sett, så är det så att om du får E eller högre betyg i SAS 1, är du behörig att läsa SAS 2 och Svenska 2 (båda kurserna). Och otroligt nog, även om eleven får F i årskurs 1 så har hen rätt att fortsätta vidare i samma ämnen (detta trots att hen uppenbarligen saknar tillräckliga förkunskaper).
    Utan godkänt betyg i svenska 1 eller svenska som andraspråk1 går inte att ta ut examensbevis från gymnasiet. På de högskoleförberedande programmen ingår också att ha godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk 2 och 3 med godkända betyg. I annat fall uppfyller man inte kraven och får ut ett Studiebevis. Vill du veta vilka krav som ställs för att få ut Examensbevis från gymnasiet, kika in på gymnasieguiden.se/informeras/vad-krävs?
    Studiebevis kan på komvux kompletteras upp till Examensbevis.
    Jag hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    Lycka till! FRåGA SYV håller tummarna för dig!

    • Yona : Hej Anna! Tack så jätte mycket för din svar. Är väldigt tacksam för att du svarade och gjorde att jag du hjälpte mig. Mvh Yona.
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!