Mira
    Hej!

    Jag går i gymnasiet och det är inte helt säkert om jag ska läsa svenska eller svenska som andraspråk. I grundskolan läste jag både och och bytte en del på grund av byte av lärare.

    Jag vill göra det som blir bäst för mina framtida studier. Om vi nu helt bortser från förståelsen för språket i svenska vs svenska som andraspråk... kommer svenska som andraspråk göra mig mindre behörig till högskola/universitet, jämfört med om jag hade läst svenska?

    Jag förstår att svenska som andraspråk inte går in lika mycket på djupet i språket. Men om det skulle stå Svenska som andraspråk 1, 2 och 3, skulle jag bli mindre behörig jämfört med om det hade stått Svenska 1, 2 och 3 (förutsätt att betygen är samma)?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    ämnen "svenska" och SAS, svenska som andraspråk är helt jämställda, alltså ger samma behörighet inför högre studier. Du blir därför absolut inte "mindre behörig" om du har betygen i SAS 1, 2 och 3 (i stället för Svenska 1, 2 och 3) i ditt examensbevis.
    Prata gärna med lärare i svenska. De kan både bekräfta det här svaret som jag ger dig nu och även hjälpa dig bestämma vilket av de två ämnen du bör läsa på gymnasiet.
    Mvh

    ANNA

    • : Tack för svaret! Då ska jag prata med svenskaläraren om det igen, enda motiveringen till att jag absolut ville läsa svenska var om det var skillnad på behörigheterna, men är det inte det spelar det inte någon roll :)
    • Mikael : Ja, prata med svenskläraren och lycka till i dina studier!