Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ebba,
    gymnasiala kurser läser man efter gymnasiet på komvux i den kommunen där man är folkbokförd eller om komvux i din kommun beslutar om att köpa en kurs till dig, vilket sker sällan pga det är dyrt och komvux måste inte göra det. Du får därför fråga på komvux i den kommunen där du är folkbokförd om det finns eller kommer att finnas i deras utbud att läsa Teckenspråk för hörande 5 eller om komvux kommer kunna köpa den kursen åt dig. Om svaret blir Nej, så kan du titta på folkhögskolorna och på högskoleutbildningar.
    T.ex finns undervisning i teckenspråk på stockholms universitet - kika på info på su.se/utbildning/alla-amnen/tecken
    Folkhögskolornas gemensam sida heter www.folkhogskola.nu
    Om du behöver BETYG i Teckenspråk 5 och kan skaffa dig kunskaper genom självstudier, så kanske Prövning är en väg att gå. Kan dock bli svårt att hitta var finns anmäla sig till prövningar i den kursen, men här är du i alla fall inte beroende av vad din kommun kan erbjuda utan du får anmäla dig till prövningar i hela Sverige, men jag kan inte garantera att prövning i den kursen kommer erbjudas någonstans.

    Hej igen, vi fick svar från Västanviks folkhögskola:

    "... på Västanviks folkhögskola kan du läsa vidare på teckenspråkslinjen

    eller teckenspråkstolk och dövblindtolkutbildningen.

    Vi har veckokurser i teckenspråk på alla nivåer.

    Här på Västanvik är all undervisning på teckenspråk."

    Hejsan, vi fick nu svar från Fellingsbro folkhögskola i Örebro:

    Hej

    Vi är tre folkhögskolor i Sverige som erbjuder en 4-årig teckenspråk- och dövblindtolkutbildning; Fellingsbro Folkhögskola(Örebro), Västanviks Folkhögskola(Leksand) och Södertörns Folkhögskola(Stockholm). Förutom det brukar även skolorna kunna erbjuda andra former av korta och längre kurser i teckenspråk.

    Vi på Fellingsbro kan erbjuda, förutom den 4-åriga yrkesutbildningen, en ettårig utbildning på plats på heltid. Där börjar man från grunden och läser heltid.

    Vi har även distanskurser som är indelade i 4 olika nivåer(inte motsvarande GY). Dessa kurser läser man på kvartsfart på distans under en termin(man kan alltså totalt läsa fyra terminer). I varje kurs/termin ingår fyra närträffar på skolan.

    Alla skolans kurser som har med teckenspråk/tolkning att göra finns i våra lokaler inne i Örebro.

    Mvh

    P.S: var god se info på fellingsbro.fhsk.se/kurser

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan, jag fick idag svar som lyder;

    För nivån Svenskt teckenspråk för hörande 5 och vidareutbildning inom teckenspråk hänvisar vi på orten Västanviks folkhögskola som anordnar teckenspråkstolk- och dövblindtolkutbildning i samarbete med Myndigheten för Yrkeshögskolan.

    https://www.vastanviksfhs.se/

    Vänliga hälsningar