Hej Sara!
    Systemutvecklare är i Sverige ett av de många icke-reglerade yrken, alltså blir det upp till en arbetsgivare (uppdragsgivare) att bestämma vilken erfarenhet och utbildning som personen bör ha som kommer få jobbet eller uppdraget. Det finns alltså inte några garantier på att kunna jobba som systemutvecklare, oavsett vilken utbildning man har.
    Tänk på att du kan behöva konkurrera om jobben mot de som har utbildning från civilingenjörsprogrammet i datateknik (som är en 5-årig utbildning på universitetet). Du vill läsa på en termin. Dina konkurrenter om jobben/uppdragen (i alla fall många av dem) har då läst i 10 terminer på heltid.
    Med det sagt, så är det inte min sak att avråda dig från din plan men känner ingen sådan intensivutbildning på en termin. De kortare utbildningarna finns inom yrkeshögskola. De går vanligtvis på 2 år (4 terminer). Du får gärna kika på exempel på relevanta utbildningar och du kan söka till alla dem samtidigt och kan också bli antagen till flera samtidigt (inom yrkeshögskola finns ingen begränsning på hur många utbildningar man samtidigt kan söka eller bli antagen till).
    Här kommer några exempel på yh-utbildningar:
    campus-nykoping/systemutvecklare-net
    tuc-yrkeshogskola/systemutvecklare-net
    lernia-yrkeshogskola/systemutvecklare-inriktning-smart-saker-och-hallbar-livsmedelsproduktion
    lernia-yrkeshogskola/agil-systemutvecklare-i-java-och-javascript
    edugrade/systemutvecklare-net-med-ai-kompetens
    campus-varberg/systemutvecklare-net
    nbi-handelsakademin/systemutvecklare-objektorienterad-systemutveckling

    • : Okej, jag förstår vad du säger. De korta utbildningarna verkar handla om att internt utbilda för att sen kunna hyra ut. Jag vet inte vad jag ska tro om det?
    • : Men så har jag också läst att det ska finnas utbildningar på ett år. Vart hittar jag alla utbildningar, och vem ska jag vända mig till för hjälp att hitta rätt?
    • Julia : Du skriver: "De korta utbildningarna verkar handla om att internt utbilda för att sen kunna hyra ut. Jag vet inte vad jag ska tro om det?" och jag förstår inte riktigt... vad menar du med "korta utbildningar" och vem ska hyra ut vem? :)
    • Julia : Nu har jag skrivit ett svar ,var god läs nedan.
    • : Korta utbildningar på mellan 12 och 20 veckor, i syfte att sedan kunna hyra ut oss som arbetskraft under avtalad tid. Jag vet inte om det är bra eller dålig grej. Vad är det för utbildning jag får och vart står jg när avtalad tid gått ut? Måste jag läsa vidare då, eller in jag få nytt jobb direkt?
    • Julia : Skicka gärna snabblänk till info om den utbildningen som du frågar om (som är på mellan 12 och 20 veckor), så ska vi se vad det för typ av utbildning. :)
    • Julia : "internutbilda" skriver du - då är man redan anställd och utbildas "internt" inom sin anställning, med lön. Den utbildningen står arbetsgivare för. Fördelen är att man under utbildningstid får lön och tiden räcknas också som "arbetstid" så får man även "pensionspoäng" för den tiden, så det är ett fördelaktigt sätt att utbilda sig på (jämför: de flesta vuxna som utbildar sig lever på studiemedel, där bidragsdel är endast 3.000 kr/månad och lånar man, så betalar man tillbaka sen med ränta och uppläggningsavgift).
    • : Tack för ditt svar! Här är en länk till en sådan utbildning. https://jobs.academicwork.se/annons/cnet-fullstack-w21/15055067
    • Julia : Det är en mycket speciell typ av utbildning du hittade. Under utbildningen, som är på 12 veckor får man försörja sig på vilket sätt man vill, man får inte studiemedel eller betalning/lön. Så, man ska ha sparade pengar eller någon familjemedlem som försörjer dig. Om man hoppar av utbildningen eller inte vill eller kan jobba för det företaget i 12 månader efter utbildningen har man då studieskuld till företaget (på upp till 150.000 kr). Du kan göra tester och se om du blir utvald. Som jag kan se har de endast 1 plats i Örebro. Det kan uppstå tuff konkurrens om den enda platsen.
    • Julia : Det är alltså inte någon "vanlig"/reguljär utbildning utan bemanningsföretaget skapade sin egen utbildning. Den är inte studiemedelsberättigad och så skriver man på ett villkor att jobba för just det företaget i minst 1 år efteråt.
    • : Okej, ja det låter ju lite osäkert. Jag skulle helst hitta en utbildning på 2 terminer. Finns det såna? Jag har en vän som jobbar med data och han säger att ”plugga i ett år så har du vad som krävs för att få jobb”. Men jag vet inte hur förankrat det är i verkligheten.
    • : Jag hittar också detta: https://www.digitalalyftet.se/utvecklare/bli-en-utvecklare/?utm_term=systemutvecklare%20utbildning&utm_campaign=DIgitala+lyftet&utm_source=adwords&utm_medium=ppc&hsa_acc=6476822486&hsa_cam=9815334434&hsa_grp=129467615268&hsa_ad=514406242509&hsa_src=g&hsa_tgt=kwd-302126230756&hsa_kw=systemutvecklare%20utbildning&hsa_mt=b&hsa_net=adwords&hsa_ver=3&gclid=EAIaIQobChMIvoL-hZLb8gIVwhB7Ch3tHQ8REAAYAiAAEgJ-k_D_BwE
    • : Och den här har jag tittat på. Det är utbildningar på 2 år, och jag kan få göra ”preppkurser” om jag inte har behörighet. Det är en djungel, det här.
    • : https://ecutbildning.se/utbildningar/
    • Anna : På den sidan du länkar till finns prisuppgift på 64.500 kr. Någon garanti på att få jobb efter den utbildningen kan jag inte se att de ger... man får söka jobb och se om man får det. Oklart om de antar "vem som helst", bara man betalar eller om de nekar plats om man ej klarar test innan utbildningens början. Skulle vara mycket ojust om man tog in "vem som" bara man betalar och så har man sedan inte någon rimlig chans att få jobb. Testa kontakta 072-0709144 Niclas Elding, som är kontaktperson för den utbildningen och fråga om vad han anser kring chanser att få jobb efter genomgången utbildning.
    • SYV-besökare :

      Hej Sara! Har du genomfört uppgifter på codeinstitute.net/5-step-challenge - det står på hemsidan att man ska klara de uppgifterna för att kunna klara utbildningen sedan.

    • : Ja jag har sett det. Men jag vet inte ännu om utbildningen är rätt för mig. Jag vill ju vara säker på att den leder till arbete.
    • SYV-besökare :

      Man kan inte vara säker på att utbildningen leder till arbete. Även om alla som tidigare gått den utbildningen fick jobb betyder ju inte att även du får jobb. Det är dina kontakter, personliga egenskaper, hur "kräsen" du år vad gäller ta "vilket jobb som helst", hur flexibel du är (om du t.ex kan flytta långt eller jobba deltid/timmar vid behov) + även ren "dum" tur som kan avgöra ibland. :(
      Du kan gott göra test. Att du blir godkänd på testet betyder ju inte att du måste gå den utbildningen. Det betyder bara att du har goda chanser att klara den utbildningen om du väljer att gå den. :)

    • : Du har alldeles rätt! Jag ska precis sätta mig och påbörja testet. :) Du verkar så väl insatt, har du egna erfarenheter?
    • Anna : Med "egna erfarenheter" menar du av just den skolan eller av att studera eller jobba inom DATA/IT? - Som SYV lär man sig mycket om utbildningar och om arbetsmarknaden. Och även livserfarenhet (när man blir äldre) hjälper också till. Sedan kontaktar vi olika sakkunniga när vi själva inte kan svar på frågan, eller hänvisar dit vi tror man kan få svar.
    • : Jag menar just den utbildningen. Jag leker erfarenheter av andra som gått den?
    Läs alla kommentarer
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan!
    utveckling inom DATA-it branschen sker mycket snabbt. Utbildningar halkar ofta efter...
    Någon sida (webbplats) som skulle lista alla Data-it utbildningar på alla de olika nivåer och i olika skolformer finns nog inte. I alla fall känner vi inte till den. Hittar du - tipsa gärna oss om en! :)

    Högskole-universitetsutb. finns på www.studera.nu och på www.antagning.se
    Yrkeshögskole- - på www.yhguiden.se
    folkhögskole- på www.folkhogskola.nu
    Sedan finns det många olika privata utbildningsanordnare som skapar diverse "diplom"utbildningar och andra utbildningar, bl.a uppdragsutbildningar = företag köper utbildningar åt sina anställda.
    Det går inte få jobbgaranti även om man går en lång och mycket känd utbildning. Efter 1-årig utbildning - svårt att säga hur stor chans är det att få jobb...
    Du frågar vem kan hjälpa dig att hitta rätt för dig utbildning. Boka tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. I din kommun kan också finnas någon sort Vägledningscentra för vuxna - ring till kommunens växel och fråga om det.

    SYV-besökare SYV

    Hejsan,
    CSN säger att den här utbildningen var senast granskad och godkänd året 2019, godkänd för att de studerande kan få studiemedel under utbildningstiden. Men man måste läsa på heltid, alltså man måste klara hela utbildningen på 20 veckor. Detta på grund av utbildningen klassas av CSN som utländsk utbildning (Skottland) som idag ligger utanför EU. Att utbildningen är godkänd av CSN måste betyda att det är OK kvalité på utbildningen, men CSN kontrollerar inte hur många som får jobb efter utbildningen. Handläggaren på CSN säger också att det går att låna till en del av avgiften (det är ju avgift på 64.500 kr för den utbildningen).

    • : Va?!! Det är ju superbra! Hur vet du allt detta? Jag har en kompis som jobbar inom Data och It, han kan säkert se om utbildningen faktiskt är nåt att ha.
    • Anna : Vi ringde till CSN och frågade om den utbildningen. I svaret (ovan) läser du vad som handläggare på CSN har sagt till oss i telefon. :)
    • : Suveränt, tusen tack!
    • : Men jag hittar ingen uppgift om när man startar utbildningen? Är det individuellt eftersom det är online och distans?
    Läs alla kommentarer