Daniel

    Hej! Jag brinner för programmering och ogillar att vara "projektledare" som jag har hört många blir efter SU-programmet, är detta sant? Så just nu är jag osäker om jag ska välja Systemutvecklare eller dataingenjör. Jag gillar programmering och problem lösning, vilket av dessa passar då mig? Vad är skillnaden mellan dessa yrken? Förutom svårighetsgraden, jag är medveten om att bli dataingenjör krävs mer. Tack i förväg!

    • Vägledare : Dataingenjör handlar mer om "hårdvara" och systemutveckling - mer om "programmering".
    • Ludmila : En systemutvecklares uppgift är att konstruera hållbara, användarvänliga digitala system. En dataingenjör är mera att planera, presentera, bygga och underhålla systemen som styr tekniken. Mer programering som systemutvecklare .. Man behöver ju inte bli arbetsledare (projektledare) om man inte trivs med det..

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Daniel!

    Tyvärr, så är det så att vi här på Fråga SYV är inte experter just inom den specifika branschen, utan "allmänna vägledare" som endast har "övergripande kunskap" om många yrken och hur utbildningssystemet ser ut.
    Och just inom DATA-&-IT så sker förändringar snabbare än man hinner läsa om dem. Vad vi vet om yrken inom Data-och-IT uppger vi på framtid.se/yrken/data-it

    Tips!
    kontakta studievägledare på de specifika utbildningar som du är intresserad av; fråga om det finns studerandeambassadörer eller om du på annat sätt kan få kontakt med de studerande på utbildningarna; du kan kanske även bli "studerande för en dag" på flera olika högskoleutbildningar och jämföra hur det känns att läsa där + att du där träffar de studerande som kan säkert komma med värdefulla tips.
    Se också i jobbannonser på de jobben som du vet att du i framtiden vill ha (om det då om några år kommer finnas just de jobben... som sagt, förändringar inom Databranschen sker så oerhört snabbt) och se vad för kvalifikationer som arbetsgivare efterfrågar.
    Ta och jämför innehåll i de programmen som du är intresserad av och vid detaljerade frågor - kontakta de utbildningsansvariga på just de utbildningar, som "sitter" på den specifika kunskapen om branschen och just om sina utbildningar.

    Lycka till!
    Du får gärna höra av dig och berätta vad du fick veta. Vi vill också lära oss mera!
    Mikael