Firat
    Hej Jag vill gå i systemvetenskaps programmet eller jurist programmet i Universitetet
    och då undrar jag vad jag borde gå för i Gymmnasiet. Samhälle beteende eller kriminolgi. Tack

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, du kan gå Samhällsvetenskapligt program - spelar ingen roll vilken inriktning och komplettera med Matte 3b så har du möjlighet att söka båda dessa program på högskolan. /Lena, Syv
    ....japp, samma gäller på Ekonomi och läser du med ekonomisk inriktning så läser du Matte 3 automatiskt./Lena, Syv
    ...Komplettera med kurser gör man inom gymnasiets valbara kurspaket t.ex. Individuella valen eller inom Programfördjupningskurser - kurser som du väljer själv från skolans utbud. Det gör du under ettan och tvåan. /Lena, Syv
    • : Kan man söka in i Systemvetenskap och Jurist i Ekonomi linjen och en fråga till läser man matte 3b i Ekonomi
    • : Aha ok Jag förstår så det är ekonomi programmet man får Matte 3 och på Samhälle får man lägga till matte 3 om jag fattar rätt