Anonym

    Hej! Jag vill jättegärna söka till SYV - programmet i år men är väldigt orolig att jag inte kommer in. Det är höga antaginingspoäng och jag har inte höga betyg eller ett bra hp värde. Jag ser att det är brist på syv:ar på arbetsmarknaden, men är det så på programmen också? Kan jag komma in på utbildningen om jag har lägre betyg än vad det står på antagningstatisken?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emily! jätteroligt att du vill söka till SYV-programmet och bli min kollega i framtiden - en SYV! Kika gärna på.framtid.se/yrke/studie-och-yrkesvagledare - yrket SYV är i Sverige (i alla fall ännu, uppgift från mars 2021) ännu inte ett legitimationsyrke. Man kan få anställning som SYV även med en annan grundutbildning än utbildning från SYV-programmet. Du kan t o m utbilda dig till lärare och söka sedan jobb som SYV. Det finns många exempel att man med andra utbildningar (i första hand inom pedagogik och beteendevetenskap) får jobba som SYV.
    Svar på din fråga om man kan komma in trots att man har lägre meritvärde än programmet kräver är tyvärr - nej. :( Men ingen vet hur högt antagningsgränsen "hamnar" nästa gång, så du får gärna söka - och till alla orter där du kan tänka dig vilja läsa. Men du kan också kika på "liknande yrken" och tänk på att även med lärarutbildningen "i bagaget" kan man få jobb som SYV (detta pga SYV är icke-reglerat, i alla fall än så länge, uppgift från mars 2021 - yrke).

    • Anonym : Okej, tack för svar!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!