Hanna
    Jag går nu första året på SYV-programmet och känner att alla kurser hittills verkligen har tilltalat mig. Jag har väldigt lätt för mig när det kommer till att studera och har alltid fått toppbetyg.
    Just nu funderar jag på vad jag vill jobba med sedan och möjligtvis vidareutbilda mig inom. Även om det känns hemskt att säga när man utbildar sig till SYV så vill jag ha högre lön och jag vill utnyttja att programmet är så brett och jobba med något annat än traditionell vägledning på skola. Min sambo utbildar sig inom ett område med mycket konkurrens och vi vet att det är jag som kommer behöva tjäna bra av oss för att vi ska kunna köpa hus osv.
    Jag har tittat på andra jobb och utbildningar som beteendevetare, hr-konsult m.fl. som jag kan bygga vidare till. När studierna känns så rätt och lätt känns det dumt att inte utnyttja detta för att kunna få ett lite högre avlönat jobb som jag kan jobba mig upp inom. Jag behöver veta vilka jobb som finns som jag kan bygga vidare till med högre lön som gärna går att jobba sig vidare genom.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, kul att du går SYV-utbildningen och visst är den kul! Dessvärre är den ju fortfarande väldigt präglad av att skolan är den största arbetsgivaren vilket gör den lite begränsad men visst - den kanske kan funka som en trampolin ut i annat.

    Skomakarens barn brukar man ju säga - vilket betyder att jag är ganska hemmablind när det gäller min egen yrkesroll så när du frågar vilka andra yrken som är tillgängliga och till och med är högre avlönade så måste jag tänka hårt!

    Du nämner ju några andra områden - HR-konsult, beteendevetare och det kanske kan bra om du pluggade till några kurser inom dessa områden för att kunna konkurrerar även på deras arbetsmarknad - bredda din kunskapskompetens.

    En del Syvare som jobbar inom skolan läser vidare till att bli rektorer - tror det handlar mycket om att få in en fot inom företag, organisationer och jobba sig uppåt till olika ledarpositioner. Skolor och arbetsförmedlingar är några av dessa arenor. Kan även tänka mig att Informatörsbranschen kan kanske vara en kul bransch om man känner att man vill bredda sitt yrkesspektra.

    Privata sektorn av vägledare växer också - kanske kan vara något att fundera över? /Lena, Syv