Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Marija, SYV-examen är yrkesexamen och fås endast genom SYV-programmet.
    Men, SYV är inte ett legitimationsyrke och det är inte förbjudet för arbetsgivare att anställa med andra (i princip vilka som helst) utbildningar till SYV-tjänster.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej, tack för ditt svar... vilka andra utbildningar hade funkat med ?
    • Anna : Det är ganska vanligt att i fall någon med examen från syv-programmet söker, så anställs just den personen och "vinner i konkurrensen" mot andra (som kan ha chans till anställning om ingen med syv-examen söker det jobbet). De övriga utbildningar som "kan funka" är lärarutbildningar, beteendevetenskapliga utbildningar, socionomprogrammet, högskoleutbildningar till informatör/kommunikatör eller om man läst många olika kurser på högskolenivå inom samtalsmetodik, pedagogik, samhällsvetenskap och liknande ämnen.