Vanessa
    Hej!

    Jag tog studenten 2010 och kom ut med samlats betygs dokument. Jag har nu velat plugga upp några ämnen för att få ett slutbetyg. Men för min förvånad så säger min syo att jag ska stryka bort ämnen som jag är godkänd för att dom finns inte kvar i det nya systemet ?Stämmer detta får jag alltså plugga upp flera ämnen än förväntat ? . Samt att vissa ämnen som naturkunskap B blir 100 p ist för 150? . Om det nu är så borde det inte ändra naturkunskap A till 100p då?

    Tacksam för svar

    Mycket förvirrad tjej...

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Vanessa!
    Om jag förstår dig rätt, så vill du komplettera med kurser på komvux /eller Vuxenutbildningen/ för att få ut ett dokument som ger dig "gymnasiekompetens" eller Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Sedan två år läser man på komvux mot Gymnasieexamen, som ställer högre krav en Slutbetyg.
    Det är flera obligatoriska kurser som ingår i gymnasieexamen och det är därför fördelaktigt att läsa mot ett Slutbetyg, om man kan.
    Jag tycker att ditt fall kan omfattas av Övergångsbestämmelserna, som finns på http://www.skolverket.se/regelverk/forordningar/overgangsbestammelser-vuxenutbildningen.

    Eftersom, om jag förstod dig rätt, vissa kurser som du har betyg i, läses inte i "den nya gymnasieskolan" och antal poäng på "dina kurser" och de nya kurserna inte stämmer med varandra, blir det till nackdel för dig att omvandla dina kurser till de nya kurserna - och det fallet nämns av Skolverket (se på länken ovan).
    Rektor på komvux KAN i undantagsfall fatta beslut om att du får läsa mot ett Slutbetyg och att gamla och nya kurser blandas i Slutbetyget. Det är dock bråttom att ansöka om ett sådant rektorsbeslut och det av två anledningar:
    1. möjlighet att bevilja undantag upphör snart (om du inte tar ut Slutbetyg senast 1 juli 2015), måste du i fortsättningen läsa mot Gymnasieexamen;
    2. betyg på kurser som är äldre än 8 år, får inte tas in i ett Slutbetyg. (Rektor eller "slutbetygsrådet" på komvux i kommunen kan även i detta fallet bevilja undantag, men då måste man genom arbete eller senare studier förvärva de kunskaper som de gamla kurser gav). Dina betyg från å k 1 på gymnasiet "fyller 8 år" i början av juni 2015 (om jag räknade rätt), därför är det bråttom. Om du inte lyckas komplettera med kurser och få ut ett slutbetyg under det här läsåret, måste du i fortsättningen läsa fler obligatoriska kurser /bland annat Svenska 3 = gammal kurs Svenska C och Engelska 6 = gammal kurs Engelska B/ samt Historia 1a1, 50 poäng/.

    Jag råder dig att skriva ut text från länken som jag skickar till dig i mitt svar nu (för att de på komvux förstår direkt vad du önskar) och gå prata med personal på komvux (SYV eller Studieadministratör). Du förklarar att du vill ansöka om att Rektor tittar på ditt fall SNARAST för att besluta om hen kan bevilja undantag och låta dig läsa mot ett Slutbetyg samt blanda gamla & nya kurser i Slutbetyget. Du förklarar att det är väldigt bråttom för att du måste hinna bli klar innan slutet på det här läsåret med samtliga kompletterande kurser.

    Om rektor på komvux fattar ett positivt beslut (vilket jag hoppas på), bokar du tid hos SYV för att göra en Studieplanering - vilka kurser och när du skall läsa. Förutom möjlighet att läsa kurser, finns det även Särskild prövning (kan kosta pengar, t.ex. 500 kr. per kurs).

    Min förhoppning är att mitt svar blir till hjälp för dig och att du fixar ett Slutbetyg.

    Vill även passa på & upplysa dig om att möjlighet kan finnas att söka eftergymnasiala utbildningar även om du inte är behörig. t.ex. Yrkeshögskoleutbildningar har generösa antagningsregler och kan ta hänsyn till din arbetslivserfarenhet och andra omständigheter och bedöma att du är behörig att läsa en viss YHutbildning.
    Du kan se utbud på www.yhguiden.se.

    Bästa hälsningar
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack så hemskt mycket ska nu ta upp detta med min kommun och hoppas på det bästa. MVH
    • : En fråga till men om jag läser till slutbetyg och vi säger att jag inte hinner bli klar fram till juli vad händer då med mina betyg ? Måste jag gå om sista året läsa upp eller hur blir det ?
    • Liselotte : Jag kommer nu att skriva ett svar till dig! *L*
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Vanessa,
    i fall du inte får ut ett Slutbetyg senast den 30 juni 2015, måste du i fortsättningen - i fall du vill uppnå Grundläggande behörighet till högskoleutbildningar - läsa mot Gymnasieexamen, vilket ställer högre krav: bl a måste du få minst betyg E /godkänt/ i kurserna Svenska 3 (Svenska C) och Engelska 6 (Engelska B), vilket inte krävdes för ett Slutbetyg.
    Dina betyg som du har fått - gäller, men man måste titta noga på alla dina kurser och bedöma, vilka av dem som kan tas in i Gymnasieexamen. Du kommer att tvingas läsa några extra kurser (exakt vilka kan jag inte svara på för att det beror bl a på vilka kurser som din kommun kan erbjuda). Jag rekommenderar att du SNARAST MÖJLIGT tar tag i frågan för att försöka hinna fixa ett Slutbetyg. Det är fördelaktigt för dig.

    Liselotte SYV
    P.S: Lycka till!
    Liselotte
    • : tack för all hjälp jag tror att kan fixa fram mig ett slutbetyg trotts allt innan den 30 juni !.
    • Milla : Bra om du lyckas med det, då har du sedan Grundläggande behörighet. Vi håller tummarna för dig!