Elev

    Hej! Jag heter Malak och jag studerar på komvux. Och jag har inte gymnasieexamen från mitt hemland. Jag har några frågor om gymnasieexamen. 1- Om jag får ett betyg som inte är bra på svenska som andraspråk 1 och 2 eller engelska 5. Kan jag ta bort det här ämnen? 2-Vilka ämnen kan jag inte ta bort? Tack på förhand

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Malak,
    du studerar på komvux, men jag vet inte vad är Mål med dina studier, för det skriver du inte om.

    Om du vill få ut examensbevis, är det för att kunna få jobb direkt eller för att du vill läsa vidare på eftergymnasial nivå, t.ex på en högskola eller på en yrkeshögskola?
    I Examensbeviset är kurserna svenska 1 (eller svenska som andraspråk 1) och engelska 5 - Obligatoriska. De kurserna måste ingå med Godkända betyg, alltså betyget E eller högre.
    Om du vill få grundläggande behörighet till efter gymnasiala studier, måste du även ha godkända betyg i svenska 2,3 och i engelska 6.
    Om du vill hellre få jobb snarast, då rekommenderar jag att du pratar med SYV på komvux om att söka till yrkesutbildningar, till exempel kurspaket som leder till ett av yrken: Undersköterska, Elektriker, Bussförare eller Byggnadsarbetare. Läser man för att jobba inom ett praktiskt yrke, som t.ex byggnadsarbetare, då behöver man inte nödvändigtvis läsa mer svenska och engelska än det som ger grundskolekompetens. Givetvis är det dock bra att ta ut examen från "bygg- och anläggnings- gymnasieprogrammet" och där ingår flera obligatoriska kurser i "allmänna ämnen" och bland annat måste man i så fall ha godkända betyg i svenska 1 och i engelska 5. Men det borde också finnas möjlighet att få jobb utan de kurserna, om du söker jobb inom ett praktiskt yrke (läs i så fall i första hand de specifika yrkeskurserna). Prata med SYV på komvux.

    Sammanfattning
    Beroende på vad är Mål med dina studier, blir svaren på din fråga väldigt olika.
    Läs gärna om många olika yrken på www.framtid.se, t.ex om yrken Undersköterska:
    framtid.se/yrke/underskoterska och yrket Elektriker: framtid.se/yrke/elektriker

    • Elev :

      Ja vill studera på universitetet. Sjuksköterska.

      Kan jag inte ta bort svenska som andraspråk 1, 2 och engelska 5?

    • Mikael : Nej. Betygen i svenska 1,2 och 3 och i engelska 5 och 6 kommer räknas in i ditt jämförelsetal.
    • Julia : Ja, det stämmer. De kurser är OBLIGATORISKA och kan därför inte tas bort.