Douglas
    Hej Syv.

    Jag vet inte det exakta året men tror det var 2014 man gjorde ändringar i betygsystemet där man innan fick räkna bort sitt sämsta betyg från grundskolan vid antagning till Gymnasiet, till att ändra detta till att nu göra så att elever som läser andra grundskole kurser, till exemple hemspråk får lägga till dessa vid poäng räkning.

    Mina frågor lyder då:
    Stämmer det jag minns och om inte, finns det en möjlighet till att klargöra detta?

    Vad var namnet på denna förändring? (Om den hade ett namn)

    Vill inte gå in politiskt men vad var skolverkets anledning till ändringen i systemet?

    Om det finns någon länk där jag kan läsa mer om detta får du gärna länka den.

    Stort tack i förväg!
    mvh
    Douglas

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Douglas,
    vi kan berätta hur systemet ser ut idag när elever antas till gymnasiet; vem som är Behörig att söka till gymnasiets Nationella program kan man läsa om på www.gymnasieguiden.se/informeras/behoerighet-att-soeka-till-gymnasiet-gymnasiebehoerighet

    och vilka betyg som räknas in - på www.gymnasieguiden.se/informeras/raekna-ut-ditt-meritvaerde

    Det är 16 högsta betyg från Slutbetyget från Grundskolan som räknas in; det 17-de betyget kan endast vara Moderna språk, som lästes som språkval.
    Har eleven godkända betyg flera olika språk i sitt Slutbetyg från grundskolan, ingår alla dessa i samma "pott" från vilken man väljer 16 bästa /högsta/ betyg.

    När ändringar i gymnasieantagningssystemet gjordes, av vem och varför kan man givetvis försöka ta reda på. Undrar dock  (är nyfiken)- vad är den praktiska anledningen till att vilja veta hur det var förr och varför ändringar gjordes? givetvis kan man vara intresserad av att forska, skriva någon sort arbete kring förändringar i den svenska skolan... om du vill berätta lite kring varför du ställer frågan, blir jag tacksam. Är, som sagt, nyfiken.
    Förhoppningsvis kan personal på gymnasieantagningskanslierna berätta hur det var förut, och när och varför ändringar gjordes.
    Ditt förslag om att Skolverket borde kunna ge svar - är också bra. Testa fråga Skolverket. Du kan också kontakta gymnasieantagningskanslierna - alla kontaktuppgifter finner du på http://antagningskanslier.se

    Får du svar på din fråga - får du gärna höra av dig och berätta för oss vem som svarade dig och vad du fick för svar!
    Och för det tackar vi på förhand!

    Bästa hälsningar
    ANNA

    • : Tack så jättemycket Anna! Anledningen till varför jag frågar är ligger i att jag är politiskt aktiv och funderat kring denna fråga lite. Enligt mig, kan det nuvarande systemet missgynna många elever som exempelvis normalt har bra betyg, men pågrund av att de kommer till Sverige vid ett senare stadie i livet, eller har funktions nedsättningar, exempelvis dyslexi, har väldigt svårt med Svenska. Jag har själv dyslexi och hade inte kommit in på det gymnasiet (Östra Reals gymnasium) jag gick på om det inte var för det gamla systemet. Där jag valde att inte läsa språk och istället fokusera på svenskan och engelskan. Jag vet att detta inte är ett forum för politisk men ville ändå beskriva anledningen bakom frågan! Får jag svar från skolverket kommer jag givetvis dela med mig av mina fynd! mvh Douglas
    • Julia : Jag förstår hur du tänker och kan till stor del hålla med dig! Saken är den att vid alla system blir några elever "lidande" och andra "gynnas" och det är inte alltid det är rättvist. Det kanske inte går att få fram ett system som är 100% rättvis och gynnas alla? :( Vi på Fråga syv kan inte bestämma vilka antagningsregler som ska gälla. Vi kan uttrycka våra åsikter som "vanliga medborgare" på de sätt som finns för medborgare att påverka systemet. Bra at du är engagerad. Jag tycker du ska söka svar på de frågor du vill ha svar på. Och att du bör uttrycka dina åsikter och försöka påverka, om du "brinner" för den frågan. Lycka till!