Sharmaarke
    Hej! Håller på att läsa upp lite ämnen som jag fick f i under gymnasiet. Vet att man måste ha 2250 poäng godkänt för att vara universitetsbehörig där kärnämnen och gymnasiearbetet ingår.

    Dock vill jag inte läsa upp programmering,fysik 2 eller matte 3c och det är 300 poäng där. Kan jag lägga till en annan kurs och skippa en av dem för att således få 2250 godkända poäng eller är det 90% av kurserna som man måste ha godkänt i?
    • Daniel : Jag tycker också du kan vinna på att ta examen från Samhällsvetenskapsprogrammet.

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    det är bra att du läser. Men för att bli "högskolebehörig" är det noga med att du får antingen ett SLUTBETYG eller ett Examensbevis.
    Vilket år slutade du åk3 på gymnasiet? Fick du Samlat betygsdokument eller fick du Studiebevis när du slutade på gymnasiet? utan att veta det, kan vi tyvärr inte säga någonting ... för att det är 2 helt olika situationer.

    Om du inte vill eller kan svara på frågorna /ovan/ - var god boka tid med SYV på komvux och gör planering med honom/henne - planering mot Slutbetyg eller mot Examensbevis.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Psykolog - är i Sverige ett legitimationsyrke och du måste komma in på psykologprogrammet, om du ska bli psykolog och Särskild behörighet till den utbildningen är godkända betyg i Matematik 2a alt 2b alt 2c & Samhällskunskap 1b alt 1a1 + 1a2.
    Jag antar att du har godkänt betyg i matte 2 och i samhällskunskap 1b. Då behöver du för behörighet /för Grundläggande behörighet/ få ut ditt Examensbevis från komvux.

    Att bli BEHÖRIG är ett "måste" men endast första steget. Sedan gäller det att också vinna i konkurrensen och verkligen Komma in på utbildningen.

    • : Hej! Tog studenten 2014 och det var samlat betygsdokument jag fick!
    • Anna : Är du säker? Det är nämligen så att de som tog studenten 2014 läste mot Examensbevis och om man ej uppnådde kraven, fick man Studiebevis. Det är väldigt stor skillnad på Studiebevis och Samlat betygsdokument. Det är 2 olika uppsättningar av regler som gäller. Försök hitta det dokumentet du fick när du slutade på gymnasiet. Se vad RUBRIKEN /överskrift/ är; skriva av den - och hör av dig igen. Vi vill inte ge dig fel info. :)
    • : Hej igen! Du har rätt stod "studiebevis" på mina betyg. Vad är det som gäller då?
    • Milla : Då gäller det att du kan komplettera ditt Studiebevis mot EXAMENSBEVIS. Då gäller reglerna för Examensbevis.
    • : Och reglerna för examensbevis är? Kan jag lägga till kurser och skita i att läsa upp fysik 2 exempelvis så länge som jag får 2250 godkända poäng eller inte?
    • Milla : Det är inte så man gör. Man måste först fastställa inom VILKET PROGRAM - som du ska ta examensbevis ifrån. Och Gymnasiearbete måste ligga inom "programmets kunskapsområde". Sedan är det olika obligatoriska kurser för olika program. Just fysik 2 behöver du inte läsa för ngt. program på komvux. Men matte 3 kan vara en obligatorisk kurs, om du ska ta examen från teknik, ekonomi-ekonomi eller naturvet.pr.
    • Milla : Vilken kurs du kan läsa i stället för fysik 2 beror på VILKET PROGRAM DU VILL TA EXAMEN FRÅN. Därför frågar jag dig: Vilket program och inriktning läste du på gymnasiet? Har du godkänt i gymnasiearbete?
    Läs alla kommentarer
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    du måste - för att bli behörig till högskoleutbildning - läsa mot Examensbevis, har vi kommit fram till. Det är rätt så strikta regler om vilka kurser som får ingå i Examensbevis och beror mycket på VILKET PROGRAM SOM EXAMENSBEVIS ÄR FRÅN.

    Ännu en vilktig fråga - har du E betyg i Gymnasiearbete? Och vilket program och inriktning gick du på gymnasiet och fick Studiebevis ifrån?

    Vi frågar så mycket inte för att vi är "allmänt nyfikna", utan för att det ej går att ge dig svar på din fråga om man inte vet Exakt vilka betyg du har sedan innan, för att du ska bygga på dem... och vi vet inte vad du ska bygga på.

    Var god svara på följande frågor:
    - har du E /godkänt betyg / i Gymnasiearbete?
    - vilket program och inriktning du hade Studiebevis ifrån?

    - vad krävs det för Särskild behörighet till den utbildningen på högskola som du senare vill komma in på?

    Mvh

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej! Jag har inte godkänt i gymnasiearbetet men kommer att läsa upp det nästa termin. Jag gick naturvetenskap med inriktn samhällskunskap på gymnasiet. Jag vill läsa till psykolog och det enda som krävs till den utbildningen är just grundläggande högskolebehörighet så svenska 3, engelska 6, matte 1 , gymnasiearbete och sen samhällskunskap 1. På nätet står det att man måste ha godkänt i 90% av sina kurser så 2250 av 2500 poäng. Om jag nu skiter i fysik 2 och läser historia 2 eller något, går det? Att ta bort fysik 2 som ämne från mitt betyg.
    • Anna : Glöm det med 90% godkänt, som står på nätet... det gäller dem som gick ut gymnasiet år 2013 och tidigare. De fick slutbetyg. Du läste mot examensbevis.
    • Anna : Det är höga antagningsgränser till psykologutbildningar, bra därför att tänka på Meritpoäng också.
    • Anna : Eftersom du inte har godkänt i Gymnasiearbete, behöver du ändå göra gymnasiearbete och mitt förslag är att du med SYV på komvux gör planering mot examen från Samhällsvet.programmet. du är ju intresserad av psykologi. På sam.vetprogrammet behöver man inte läsa matte 3 eller fysik.
    • Anna : Boka tid med SYV på komvux. Fråga om ni kan göra planering mot examen från Samhällsvet.programmet. Se gärna https://www.gymnasieguiden.se/program/SA/programplan/Programplan_SA.pdf
    Läs alla kommentarer
    Daniel SYV

    Hej,

    jag håller med ANNA som föreslår att du gör med SYV på Komvux planering mot Examen från Samhällsvet.programmet och det kan gå, tycker jag.

    Mitt förslag - se www.gymnasieguiden.se/program/SA/programplan/Programplan_SA.pdf - Programplan för Samhällsvet.programmet för ungdomsgymnasiet.

    Det som skiljer sig mot komvux är

    1. du får inte ta med betyg i Idrott och hälsa 1 in i examensbevis från komvux (du kan glömma det betyget) och de 100 poängen också - tyvärr;
    2. du måste ha minst 2400 betygsatta poäng (utan Idrott och hälsa 1, alltså). Av dem är 100 poäng - gymnasiearbete. Det är alltså 2300 p. + 100 p. gymnasiearbete.

    3. du kan ta in betyget i matematik 1a in i examen (i stället för matte 1c som du har betyg i idag, antar jag...). Om du t.ex gör prövning i matte 1a får vi hoppas du får högre betyg, än det som du har i matte 1c.
    Frågan är om du är ute efter att endast bli BEHÖRIG eller om du vill komma in på psykologprigrammet? Det är hård konkurrens; höga betyg eller högt resultat på högskoleprovet krävs.
    GÖR HÖGSKOLEPROVET, och du redan gjort HP, gör det ännu en gång. Så många gånger du kan - för att få så högt resultat du kan.

    Om du planerar mot examen från SA, behöver du tvunget ha betyg i följande kurser:
    Engelska 5
    och
    Engelska 6

    Historia 1b

    Matematik 1 (du kan ta in matemaik 1a eller 1b in i ditt examensbevis) - det går också bra att ta in 1c, men det är lättare att få högre betyg i 1a;
    och
    Matematik 2

    Naturkunskap 1b

    Religionskunskap 1

    Samhällskunskap 1b

    Svenska eller Svenska som andraspråk 1, 2 och 3.

    Av de resterande kurserna måste minst 650 poäng vara kurser som "får läsas på samhällsvetenskapsprogrammet" och jag är rätt säker att du har betyg i fler kurser från gymnasiet, som "får läsas på samhällsvet.programmet".

    Och sedan är det "vilka kurser som helst" - så att det sammanlagt blir minst 2300 poäng + Gymnasiearbete. Gymnasiearbete måste "ligga i linje" med det programmet som ditt examensbevis är från.
    Eftersom du är intresserad av psykologi, är det smart att ta temat inom psykologi/beteendevetenskap.

    Fråga på komvux om du kan läsa Psykologi 1 och 2a och 2b. Det är inte obligatoriskt för att bli behörig till psykologprogrammet på universitetet, men eftersom du ändå behöver fler poäng och du är intresserad av psykologi - så varför inte läsa gymnasiekurser i psykologi, tänker jag? :)

    Det är dumt att ta in F-betyg in i examensbeviset, om det kan undvikas. Detta för att du "låser in" kurser in i ditt examensbevis. Senare, om du vill höja ditt meritvärde, blir du i så fall tvungen att höja betyg just i de kurser som finns i ditt examensbevis. Du ska inte kunna ersätta dem med andra kurser.

    Mina råd blir därför att inte ta in några F-betyg in i ditt examensbevis; att ansöka om att läsa matte 2b (en obligatorisk kurs på Samhällsvet.programmet). Om du har betyg i matte 2c, kan komvux säga att du inte ska få läsa om "samma kurs". Dock är det inte riktigt sant. Det är inte riktigt samma kurs - b-spår har en Ekonomisk inriktning och c-spår i matte har Naturvet.inriktning. Har du tur, ska du få läsa matte 2b och förhoppningsvis får högre betyg än det som du har i matte 2c. Men du kanske redan har A-betyg i matte 2c... det vet inte jag! :)

    Skynda långsamt - är mitt råd. Att snabbast möjligt bli behörig och sedan inte komma in pga för lågt meritvärde... kan sätta stopp för dina drömmar. Då kommer allt att "hänga" på högskoleprovet för dig.

    Det är många ggr bättre att läsa på komvux under längre tid men att uppnå hyfsat meritvärde i sitt examensbevis.
    För merit - skaffa dig betyg i eng7 (om du inte redan har det);
    Om du inte vill läsa matte 3, behöver du inte... men det skulle ge dig merit;
    Moderna språk 3 och 4 (i kombination med eng 7) - ger max i merit. Om du kan, skaffa dig betyg i moderna språk 3 och 4 (så höga betyg som möjligt) och ta in de kurserna in i ditt examensbevis.

    På så sätt kommer du få så högt meritvärde som möjligt och det lär du behöva, eftersom det är många med höga betyg som konkurrerar om platser på psykologprogrammet.

    Hoppas ngt. i mitt svar blir till hjälp, men du gör som du själv vill. Vi kan bara ge dig råd. Sedan kan du välja at följa våra råd eller inte.
    Hör också med SYV på komvux.

    Lycka till!
    Daniel