Elev

    Hej! jag har inte gymnasieexamen från mitt hemland. Jag har några frågor om gymnasieexamen. Jag läste matematik 2b, 3b och 4på komvux och fick gödkända. Jag vill fortsätta och studera tandläkarprogrammet. Min fråga är om jag kan ta bort matematik 2b och 3b? Tack på förhand

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, har du redan fått ut dokumentet som heter Examensbevis? Om ja, då kan man inte ta bort några kurser.

    Om nej - prata med SYV på komvux. Du kan kanske läsa mot examensbevis från ett program där matte 2 och 3 inte ingår som obligatoriska kurser t.ex yrkesprogrammen eller estetiska eller humanistiska programmet, då kan man ha matematik 1 och matematik 4 in i sitt examensbevis och inte ha matematik 2 och 3 i examensbeviset.
    Matematik 1 med godkänt betyg måste ingå i examensbevis från gymnasiet och från komvux. Sedan, högre mattekurser är det beroende på vilket program som man tar examen ifrån.
    Matematik 4 kan ingå i examensbevis, även om man på det aktuella programmet inte läser mer matte än matte 1.
    Så, svar på din fråga beror på. Men från examensbevis kan man inte ta bort några kurser.