A
    Hej! Jag går NV åk 2 och läser spanska steg 4 som utökad kurs (samt en till utökad kurs), men känner att jag inte klarar av att lägga ner den tid som behövs för att jag ska få A i kursen (vilket jag måste få om det inte ska dra ner mina poäng). Jag vill inte heller riskera att tappa fokus på de andra ämnena som är "viktigare".. jag har fått papper som jag ska fylla i för att sluta, men har inte fått svar på om det kan påverka mitt slutbetyg negativt på något sätt (alltså om det står på slutbetygen att jag har hoppat av kursen/om jag automatiskt får F i kursen m.m)?
    Tack på förhand!
    • SYV-besökare : Fråga dina lärare i U-kurser om de kommer att sätta betyg på dig, även om du hoppar av nu... kanske be dem att inte sätta betyg. Även om det inte spelar roll, så vill man inte ha F-betyg i sitt examensbevis. Dock kan det vid senare tillfällen - vara bra (konstigt nog) att ha F betyg; ex. kan man ev bli befriad från prövningsavgift om man vill göra prövning i en kurs i vilken man sedan innan har F-betyg (det är inte någon generell regel, men förekommer att det kan bli så... då sparar man 500 kr per prövning) .

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Arianne,

    spanska 4 ger 1.0  i merit och även om du får E betyg i spanska 4 kommer du att få den totala höjningen på minst 0.6 - jämförelsetalet "går ner" lite men genom att man plussar på +1.0 som meritpoäng blir Meritvärde minst + 0.6 HÖGRE än om du inte hade betyg i Spanska 4, detta om du får E-betyg. Får du högre än E, blir höjning ännu högre. Se gärna info om meritpoäng >> för dig med examensbevis.

    Din andra utökad kurs skriver du inte vilken det är, så här kan jag inte säga någonting.

    Ang. om du får F betyg eller inget betyg, så är det upp till läraren. Om läraren anser att hen har underlag för att sätta betyg, kan det bli F-betyg. Vanligtvis anser lärare att de har underlag för att kunna sätta betyg när halva kursen har gått, men här finns det inte någon strikt regel. Får du F betyg i en eller några U-kurser som i Examensbevis blir markerade med "U" då gör det ingen skillnad. De betygen kommer inte räknas in i ditt jämförelsetal.

    Du kan fråga lärare i dina U-kurser om de anser att de redan nu har underlag för att sätta betyg. Har de det, då måste de sätta betyg. och alla satta betyg måste komma med i ditt examensbevis. Men U-kurser med F påverkar inte ngt.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Tack för svaret! Jag kommer att få alla mina meritpoäng oavsett, då jag måste gå matte 5 och engelska 7, så då kan inte spanskan ge mig några "pluspoäng" om jag inte får A (utifrån det jag har förstått). Min andra utökade kurs är inte en meritgivande kurs (den heter Digitalt Skapande), samt att jag går en profil (kommunikationsprofilen), så jag har mer än 2600 poäng med eller utan spanskan... Anser du att det finns då några nackdelar med att ansöka om att få ta bort kursen?
    • Julia : Om du senare bestämmer dig för att söka högskoleutbildning där Moderna språk 3 (spanska 3) krävs för behörighet, t.ex Internationell profil på ngt. högskoleprogram - då får du inte merit för spanska 3 och då kommer du inte upp till full merit med endast eng7 och matte5. Men det är få utbildningar som för behörighet kräver moderna språk 3. Sedan är det ju bra att kunna mer... inom alla ämnen, inklusive språk. Men, å andra sidan, är det begränsat med tid och ork som man har; och om du känner att du inte orkar - så ska du inte behöva läsa på mer än heltid. Många gymnasieskolor har det som regel att inte låta eleverna läsa U-kurser med motivering att de är måna om elevernas hälsa och att eleverna också måste hinna ha fritid.