Adam

    Hej! Jag är 24 år och har ännu inte avslutat mina gymnasiestudier. Istället för att studera via Komvux, finns det något annat, mer snabbare sätt att ta sin gymnasieexamen? Jag förstår att man kan anpassa sin studietakt och avsluta sina kurser i förväg på Komvux, men jag undrar fortfarande om det finns någon alternativ väg som är avsedd för att vara snabbare och mer intensiv? Exempelvis att man tentar av allt på ett stort prov istället, ungefär som det internationella GED provet. Frågar detta då jag är i behov av att avsluta mina studier så snabbt som möjligt. Mycket tacksam för er hjälp! Tack på förhand.

    • Julia :

      Är ditt mål att kunna komma in på en svensk högskoleutbildning? Har du minst 3-årig arbetslivserfarenhet?

    • : Hej Julia och tack för ditt svar! Mitt mål är att ansöka till universitet utomlands, och för det så krävs så klart en gymnasieexamen eller likvärdigt bevis på kompetens. Jag vet att GED är ett alternativ men det verkar som att de flesta universitet föredrar en vanlig gymnasieexamen och värderar det högre. Därav undrar jag om det finns något snabbare/mer intensivare sätt att ta sin gymnasieexamen utöver den ordinarie metoden att studera som vanligt via Komvux. Och nej, jag har inte riktigt någon arbetslivserfarenhet. Tack på förhand!
    • Julia : var god Läs mitt svar, nedan.
    • Julia : Mycket kort: komvux kan inte utfärda examen utan 2400 betygsatta gymnasiala poäng och av de minst 2250 godkända. Du kan försöka läsa på mer än heltid + samtidigt göra prövningar.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Adam,
    jag tror du efterfrågar information om det nya nationella behörighetsprovet (inför högskolestudier). Enligt de uppgifter vi har tillgång till, så finns planer att testa det på försök under åren 2022 och 2023 och sedan införa det provet senast under året 2025. Läs mer på uhr.se/om-uhr/nyheter/2020/uhr-utvecklar-nationellt-behorighetsprov

    Men tillbaka till andra delen av din fråga - om att ta ut examensbevis snabbare. Om du vill just Ta ut Examensbevis, oavsett om du vill bli behörig till högskola/universitet eller inte, så kan du försöka genomföra prövningar i så många av  de "återstående" kurser som möjligt. Komvux kan inte utfärda examensbevis om det ej finns 2400 gymnasiala poäng betygsatta och av dem minst 2250 - med godkända betyg, E eller högre. Vissa obligatoriska kurser, t.ex svenska 1, matte 1, eng 5 och gymnasiearbete måste finnas med och de kan inte vara betygsatta med F. Finns också ett ganska stort antal andra regler kring examensbeviset. Men från 1 juli 2021 planeras vissa lättnader vad gäller vilka kurser som (på komvux) kan ingå i examensbeviset. Volymen blir dock oförändrad, fortfarande kommer krävas 2400p. och av de max 150 får ingå med F.

    Att få ut Examensbevis från gymnasiet eller komvux - respektive bli behörig till eftergymnasiala studier är inte exakt samma sak. Man kan få ut examensbevis (från ett yrkesprogram) som inte ger behörighet till högskolestudier och man kan - å andra sidan - komma in på en svensk högskoleutbildning utan att ha tagit ut gymnasialt examensbevis. T.ex kan man få grundläggande behörighet genom Reell kompetens/en annan väg. Man kan också få omdöme från en folkhögskola och komma in i BF-urvalet.

    vad gäller folkhögskola i förhållande till vidare studier, på högskolenivå
    Var god se folkhogskola.nu/om-folkhogskola/sa-funkar-folkhogskola/behorigheter/hogskolayrkeshogskola/grundlaggande-behorighet - man kan få Omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola (som snabbast) på ett läsår, 2 terminer, om man läser på heltid och om man sedan innan har studerat på gymnasial nivå i 2 år.

    Intyg från UHR
    Universitets- & högskolerådet kan utfärda intyg - se info på uhr.se/studier-och-antagning/Studier-utomlands/Intyg-for-utlandsstudier men för att få ett sådant intyg måste du bli behörig till högskolestudier i Sverige.