Julia
    Hej! Jag ska byta till komvux nu efter sommaren. Läser nu naturvetenskapsprogrammet. Min fråga är vad som händer om man t ex ett godkänt betyg på ett prov på ett ämne som man ändå får F i. Går det att "ta med sig" det godkända betyget till komvux, så man slipper göra prov på just det området inom det ämnet igen?
    Tack på förhand! Ni har en fantastisk sida! ^_^
    Julia

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej! Det är enbart kursbetyg (inte betyg i delkurser) som officiellt gäller. Men du kan visa det godkända delkursprovet till läraren på KOMVUX som kan besluta om att du inte behöver göra om de kursmoment som du redan kan. En bra ide kan dock vara att göra om alla kursdelar ändå för att du kommer troligtvis få djupare kunskap och högre betyg på hela kursen. Tack för din kommentar om vår sida! Vi är glada om våra svar blir till hjälp! Med vänlig hälsning, Mikael
    • : Tack för det snabba svaret! Hur stor chans tror du att det är att de på Komvux accepterar ett betyg från ett prov?
    • Mikael : Omöjligt att säga för det beror helt på vad just den lärare tycker: 50-50 gissar jag på.
    • : Jaha! Ok, då har jag nu en bättre uppfattning av det hela. Tack så mycket!
    • Mikael : Bra att du är nöjd med mitt svar. Har du kompisar som har frågor till en SYV, tipsa om www.fragasyv.se
    • : Det ska jag definitivt göra! :)
    Läs alla kommentarer