Andreas
    Hej,

    Jag har varit egen företagare sedan jag gick ut en fullständigt gymnasium?
    Vad krävs i dagsläget för att jag skall kunna ta mig in på ett juristprogram?
    Kommer man in om man har höga resultat på Högskoleprovet enbart ?
    Räknas arbetslivserfarenhet osv ?

    Jag kan nästan inget kring detta och är tacksam för svar.
    Sent ute kan man tycka vid 42 års ålder men det är tid att göra något höet annat :O)

    Med vänlig hälsning
    Andreas Qvarnström, Tel 0739-555 555

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Andreas,
    behörighet till högskoleprogrammet Jurist är: Grundläggande behörighet till högskolestudier+ Historia A, Samhällskunskap A. Eller: Historia 1b/1a1+1a2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2.
    Du har troligtvis ännu äldre gymnasiebetyg i skala 1-5.

    Högskoleprovet kan man göra för KONKURRENS men inte för att bevisa att man är behörig.
    Behörighet bekräftar man genom att kunna uppvisa godkända betyg i de kurser som krävs.

    Jag råder dig ta med dig de gymnasiebetyg du har och boka tid hos Studie- & yrkesvägledare på komvux i din "hemkommun" dvs där du är folkbokförd för att gå igenom dina gymnasiebetyg och fastställa om du har behörighet till Jurist eller ej. Det är mycket möjligt att du har behörighet om du har betyg från ett fullständigt gymnasieprogram.
    Det är hård konkurrens om platser på Juristprogrammet och det rekommenderas att göra Högskoleprovet för att få en extra chans: då konkurrerar man i ännu en urvalsgrupp.

    I fall det skulle visa sig att du inte är behörig, har du två alternativ:
    1. läsa upp kurser på komvux
    2. söka på reell kompetens - d v s ber att undantag görs (om du väljer gå den vägen, då MÅSTE du göra högskoleprovet för att du annars inte har ngt. att konkurrera med om en utbildningsplats).
    Om hur du kan ansöka om Prövning av reell kompetens läs här https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag/Ansok-om-provning-av-reell-kompetens-sa-har/
    och blankett för ansökan om prövning av reell kompetens finns att ladda ner här https://www.antagning.se/Global/Faktablad_Brand/uhr-reko-blankett.pdf

    Om du vill läsa om behörighet för den som har äldre betyg, kan du göra det här: https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Avgangsbetyg-fore-1997/
    Det är dock möjligt att dina betyg är ännu äldre och det kan vara svårt för dig att själv avgöra om du är behörig eller ej, därför tycker jag att du bör få hjälp av SYV på komvux.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig. Återkom gärna om du tror att vi kan hjälpa dig mer.
    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare