Emelie
    Hej!
    Det är så att jag går hantverk frisör på gymnasiet nu. Har bytt linje 2 ggr och går i 2an nu. Fick nu beskedet att jag fått problem med min handled och inte får använda handen/tummen tills det har läkt och det kan ta år.
    I år har jag bara samhällskunskapen, svenska och engelska. Kan jag ändå ta studenten iår? Kommer inte kunna klippa på hela tiden som är kvar av gymnasiet ändå och då finns det inte så mycket att göra.
    Tänkte även läsa upp svenska 3 och matte på komvux.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Emelie,
    för att kunna få ut yrkesexamen från Hantverksprogrammet gäller följande:
    alla obligatoriska kurser måste vara betygsatta
    och vissa kurser är det, dessutom, krav på att ha minst E i.
    Läs exakt vad som gäller på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Om du är sjukskriven och inte kan delta i undervisningen på ett vanligt sätt, är det väldigt tråkigt och jag beklagar detta.
    Rektorn kan kanske fatta beslut om individuellt anpassat program för dig. Ett sådant beslut måste fattas innan utgången av åk2. Därför råder jag dig boka tid hos SYV snarast och sedan kan SYV presentera upplägget för Rektorn och i fall rektor godkänner kan du läsa ett "speciellt program" där kurserna skiljer sig från de kurser som resten av klassen läser.
    Om du inte får 2500 poäng betygsatta och alla obligatoriska kurser som måste vara med - kan du inte få ut examen, utan du får i så fall ett Studiebevis (Intyg).

    Om prognosen är att du inte skall kunna klippa under all den tid som är kvar av gymnasiet, kanske är det bäst att byta program igen. Annars så tror jag inte du kan ta ut gymnasieexamen från Frisörutbildningen.
    Jag råder dig att prata med skolsköterska, kurator, din klasslärare/mentor och SYV. Ni får tillsammans komma fram till vad som är bäst för dig att göra i den nuvarande situationen.

    Tror du att du kan och vill arbeta som frisör i framtiden? Blir det möjligt och kan läkaren "gå med" på det?
    I fall det inte är bra för dig att satsa på Frisör längre, måste du tänka om och ändra din studieinriktning. Kan din handled klara av Stylist/Make-up artist? Vad vill du jobba med om du inte kan jobba som frisör?

    Håller tummarna för dig!
    ANNA SYV
    • : Tack för svar! Att byta är inte aktuellt då jag fyller 20 detta året. Får höra med lärare, rektor och syv vad dom säger.
    • Mikael : Jag kommer att skriva ett nytt svar till dig nu. :-)
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Emelie, eftersom du fyller 20 år i år, kan du söka till komvux under våren till start höstterminen 2015.
    Du kan påbörja utbildning på komvux tidigast 1 juli i år. Ansökningsperiod till komvux brukar vara under april. Jag råder dig se på din kommuns hemsida när ansökningsperiod är och hur utbudet ser ut.
    Ett annat alternativ för dig är att läsa på en folkhögskola. Se på www.folkhogskola.nu

    Om du inte får klippa under lång tid framöver, blir det svårt att läsa till frisör. Frågan är om du skall i framtiden kunna jobba som frisör /jag menar just med tanke på din hälsotillstånd?/.
    Det är en bra idé att samråda med hälsovården, med kurator och med SYV - om vad som är bäst att göra i din situation.
    Kraven som du måste uppfylla för att kunna få ut gymnasieexamen ser du här http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen.

    För att kunna få ut examen från Hantverksprogrammet måste följande betygsatta kurser finnas med:
    Engelska 5, Historia 1a1, idrott och hälsa 1, Matematik 1a, Naturkunskap 1a1, Religionskunskap 1, Samhällskunskap 1a1, Svenska/svenska som andra språk 1. (Svenska, Engelska och Matte 1 måste vara betygsatta med E eller högre). Dessutom måste du ha godkända betyg i Entreprenörskap, Hantverk- introduktion och Tradition och utveckling. För övrigt, så kan - i fall rektor fattar beslut om individuellt anpassat program - andra gymnasiekurser ingå i din examen än dem, som normalt läses på Hantverksprogrammet. På så sätt är det teoretiskt möjligt för dig att "gå på Hantverksprogrammet" men i själva verket läsa med en annan klass på samma skola, där du inte behöver klippa. Det är inte något som förekommer ofta, men det finns exempel på liknande lösningar - pga sjukdom, flytt med familjen till en stad och andra speciella omständigheter.
    Det är värdefullt att ha gymnasieexamen. Å andra sidan, om du inte får ett yrke som du kan eller vill jobba med, vad skall du göra med din gymnasieexamen sen? Kanske läsa vidare - till vilket yrke då?
    Se på www.yhguiden.se - utbud av yrkeshögskoleutbildningar. Behörighet där är gymnasieexamen + olika särskilda krav, som ibland består av arbetslivserfarenhet (man får se på varje utbildning separat vad det är för särskilda krav).
    Gymnasieexamen kan du få på komvux också, inte bara på gymnasieskola.
    Du får fundera lite och prata med personal på din skola och det gör vi här också - funderar och gör lite efterforskningar - så kan vi höras om ett tag, OK?
    Vi finns här för dig! Återkom i fall du får veta ngt. nytt eller om du har fler frågor.
    Bästa hälsningar & stort LYCKA TILL! Mikael SYV