Elvisa
    Hej, det är nämligen så att jag läser mitt sista år på den naturvetenskapsprogrammet med inriktningen naturvetenskap. Mina ambitioner efter studenten är att så smånigom läsa apotekarprogrammet (Vilket krävs/behövs områdesbehörighet A13).

    Jag har väldigt svårt för Matte4 och Fysik2 och skolan kan inte erbjuda mig den hjälpen jag behöver för att klara dessa kurser, jag har inte samma förutsättningar som alla andra elever. Så jag vill/tänker mig att jag skall läsa dessa kurser efter studenten på komvux istället. Så min fråga är ifall jag MÅSTE läsa dessa kurser nu? För jag vet att jag icke kommer klara de och jag kommer ta ett år ledigt efter studenten för att ta tiden för att klara dessa svåra kurser.

    Jag har sen tidigare inte klarat Kemi2 och Fysik 1a, och jag tänker mig att jag ska fokusera på dessa kurser nu så jag åtminstone går ut med ett giltigt gymnasieexamen. Det är ju inte heller rimligt att läsa Fysik2 när jag inte ens har klarat Fysik1? Finns det nåt krav på att jag måste läsa Fysik2 och Matte4?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elvisa!

    Du stäIIer en kompIex fråga. Det är egentIigen fIera oIika frågor.

    1. Rätt tiII studiehjäIp från CSN.

    2. MöjIighet att få Examensbevis.

    3. Kan du tänka dig gå om /upprepa ett år/ ett år på gymnasiet? och i så faII på samma program eIIer på ett annat program?

    4. Kan du tänka dig kika på andra yrken som t.ex Apotekstekniker>> ?

    5. behöver du speciella insatser från t.ex speciallärare om du t.ex lider av Dyskalkyli?

    Som jag ser det, så är det flera olika frågor, som jag listade upp ovan. Under alla omständigheter, så råder jag dig boka tid med SYV på din skola och ta upp olika möjliga alternativ.

    1. om du vill fortsätta ha rätt till Studiehjälp (studiebidrag) från CSN, måste du läsa på heltid. Skulle du hoppa av någon kurs, och inte läser någon annan kurs i stället, då läser du på deltid och med det inte har rätt till studiestöd från CSN; vet inte om det är viktigt för dig, men tycker det är bra om du känner till det;

    2. om du vill få Examensbevis och med Grundläggande behörighet till högskola, måste du läsa alla de obligatoriska kurser som ingår i ditt program, men du kan kanske byta Inriktning till NA-samhälle? Se Programplan för NA>> och där ser du att på inriktningen "samhälle" är det geografi1 och samhällskunskap2 som är obligatoriska kurser. Ett alternativ är därför att om du läser de kurserna och för övrigt inte har mer än 250 F, så uppfyller du kraven för examensbevis från inriktningen NA, sam. Du får med det Grundläggande behörighet till högskola samt även behörighet till Yrkeshögskola. Frågan är här också om du kan tänka dig läsa t.ex en YH Apotekstekniker>>

    3. om att gå om... Eftersom det ej kan garanteras att få plats att läsa på komvux, kanske är det smartare att försöka gå om ett år på gymnasiet, dvs byta nu till åk2. Annars så kan du om ett år befinna dig i en situation att du behöver läsa på komvux men ej får plats pga platsbrist. Självstudier och prövningar finns ju så klart att "tillgå"... men jag tycker det är smartare att försöka nu byta "ner", till åk2, på samma program eller på ett annat program - t.ex till ekonomiprogrammet, teknikprogrammet eller samhällsvetenskapsprogrammet.

    4. Du kan också kika på olika yrken och kanske hitta ngt. som du kan bli intresserad av men som inte kräver Fysik och lika mycket matte - som t.ex Arbetsterapeut>>, Fysioterapeut>> eller ngt. annat yrke.

    5. Om dina svårigheter i matte och fysik beror på att du t.ex har någon form av DiskaIkyIi, då behöver du hjäIp av speciaIIärare. Har någon utredning gjorts?

    Jag hoppas att någonting i mitt svar bIir tiII hjäIp för dig!

    VänIiga häIsningar

    JuIia SYV

    Hej igen,

    du frågar vem som kan "gå över" biträdande rektor. Och svar är att Rektor kan det.

    ... och ovanför rektor finns det Gymnasiechef och i fall du går på en kommunal skola, är det chef för utbildningsförvaltningen som är "över" gymnasiechefen.

    Angående icke-obligatorisk närvaro, så är det inte så enkelt... Det finns många elever på gymnasiet och de "tittar på varandra" och i fall någon får "icke-obligatorisk närvaro", då kan det komma många andra elever som också av olika anledningar ska hävda att de behöver samma lösning, eller andra undantag. Det kan lätt bli en ohållbar situation. Därför försöker skolorna håIIa det rättvisst: samma regler för alla, såvida du inte kan inkomma med läkarintyget (eller intyget från en psykolog) om att du behöver läsa på deltid.

    Jag tänker så här: gymnasiet är frivilligt. Och nu är du 18 år, myndig. Du kan därför hoppa av gymnasiet helt och läsa hemma med privatlärare (du skriver att du har den möjligheten). Sedan, på hösten det året när du fyller 20 år, är du gammal nog att kunna ta ut examensbevis från komvux. Det är en lösning.

    En annan "lösning" är att du skolkar från de lektionerna som du känner att de inte ger dig någonting alls. Ingen kommer att bära dig till klassrummet eller skicka polisen för att hämta dig. Du förlorar studiebidraget för "skolk", vilket statuerar exempel för andra elever som inte vill förlora studiebidraget, och kommer därför gå på lektionerna. Är de lektionerna i början eller i slutet av skoldagen? För att om de är i "mitten" - då kan du ändå inte gå hem... utan du måste invänta nästa lektion... vet inte hur ditt schema ser ut. En variant är att "strategiskt skolka" - gränsen för att förlora studiebidraget ligger på 4 timmar/månad. Om du är frånvarande 3 timmar/per månad och är närvarande på resten av lektionerna, behåller du ditt studiebidrag. Men om du (eller din familj) har råd med en privatlärare, så kanske du inte är så beroende av studiebidraget... då kan du bara "råskolka" i så fall.

    Som sagt, jag förstår dig, och i mångt och mycket håller med dig. Å andra sidan, om du själv var biträdande rektor på din skola, så är det mycket möjligt att du skulle agera precis så som hon gör nu, dvs neka en reducerad studieplan (mest för att "statuera ett exempel", för att om du får, då borde alla som vill - också få../rättvise-argument/ och då kan det bli att någon elev går bara på språklektionerna, någon annan bara på matte, och tredje bara på idrott - för att hen inte vill gå på några andra lektioner - hur ska det se ut på skolan, och vad kan man förvänta sig för studieresultat? Vad kommer skola få för rykte? Antaglingen att det är "superslappt" och man får göra precis vad man vill och strunta i reglerna. Det kan inte skolledningen tillåta.

    Ang. Fysik 2 så tycker jag du har ett bra argument: genom att du ej har godkänt betyg i en "underliggande kurs" Fysik 1a, saknar du nödvändiga förkunskaper, och med det inte kan förväntas uppnå godkänt betyg. Det är ett argument för att försöka "slippa fysik 2". Be att få ersätta Fysik 2 med någon annan kurs - just pga du ej kan förväntas uppnå godkänt betyg.

    Du har i din fråga uppgett bland annat att du vill "åtminstånde gå ut med ett giltigt examensbevis" och för det måste du få Betyg även i Fysik 2 och i Matte 4, F är också ett betyg. Utan betyg i aIIa obIigatoriska kurser uppfyIIer man inte kraven för examensbevis.

    Att man får ej ha mer än max 250 F-poäng är ett krav. Men det finns fIera krav, som aIIa måste vara uppfyIIda. AntaI betygsatta poäng måsta vara minst 2500. Och av dem är det max 250 F-poäng.

    Om man inte går på Iektionerna, då "saknas det betygsunderIag" som det heter, och man får inte något betyg.

    På så sätt kommer du inte uppfyIIa kraven för examensbevis.

    Andra dokument man kan få på gymnasiet heter Studiebevis och Studieintyg. Men studiebevis och studieintyg har man inte GrundIäggande behörighet tiII högskolestudier. De dokumenten kan man på komvux komplettera upp till Examensbevis från komvux.

    Grundtanken är att alla elever ska vara friska och läsa på gymnasiet på heltid. Det är Standard.

    Allt som är "avvikande" och kräver undantag - är det bedömningar och individuella lösningar som gäller...

    Det är också skillnad om en elev är sjukskriven (har sjukskrivningsintyg) eller om det är en rekommendation att undvika för mycket stress ... det är inte riktigt samma "vikt" i de olika dokumenten.

    Det tyngsta av dem är Läkarintyg /eller intyg från psykolog/ som Sjukskriver dig på heltid - och under lång tid - typ resten av läsåret. Även om du är sjukskriven på heltid, kan du ändå gå i skola, om du orkar och vill - och i så fall går du på de lektionerna som du vill gå på. Egentligen är du då Sjukskriven, men av egen fri vilja går i skola.

    Kurator kan inte sjukskriva. Kurator kan ge rekommendation att undvika för mycket stress och förmedla kontakt till Skolläkare eller till Skolpsykolog. Men kurator kan också gå och prata med skolledningenl och övertala dem att det just i ditt fall krävs att göra ett undantag.

    Just vad det gäller Fysik, så borde det vara ganska enkelt att motivera, du saknar ju förkunskaper för kursen. På komvux skulle du inte bli antagen till fysik 2. På komvux kräver de se godkänt betyg i en underliggande kurs just för att annars finns det extremt liten chans att få godkänt betyg, och i så fall - varför slösa en utbildningsplats på någon som inte kommer uppnå godkänt betyg?

    • : Rätt till studiehjälp från CSN - Jag tänker mig att jag ska läsa Kemi2 igen med årskursen under mig istället för Matte4/Fysik2. Jag vill inte byta till NA-Samhälle för trivs inte i den klassen och de mentorerna, har gått där och då mådde jag psykiskt dåligt. Jag tänker mig att jag skall läsa dessa kurser på egen hand efter gymnasiet med en privatlärare och där efter skriva en prövning, så behövs ingen plats på komvux. Har inte diskakyli utan har lite svårt än andra. Beslutet min biträdande rektor har tagit är att jag ska gå på Ma4 & Fy2 lektioner för att få närvaro och sen in princip göra vad jag vill. Så där sitter jag i skolan 4 timmar i ett grupprum och gör ingenting tills min nästa lektion börjar, tycker de är ytterst löjligt! Jag har lagt förslaget att icke ha obligatorisk närvaro och gå på proven och skriva ”mitt bästa (F)” så de iallafall har underlag för att sätta betyget F men nej, jag måste sitta där i 4h MINST och inte göra någonting! Och då tänker ni säkert men ni kan plugga nåt annat då, men jag pluggar bäst hemma i mitt rum med min privatlärare! Får ingenting gjort i skolan och man kan inte ta för givet att alla har samma förutsättningar! Vad krävs för att få ett reducerat studieplan? För då kan jag väl ta bort Ma4 och Fysik2? Har jag rätt till reducerat studieplan? Vem ska jag prata med angående min situation? Biträdande rektor vill inte hjälpa mig och vem kan gå över hennes beslut? Vem ska jag prata med angående min sitaution? Istället för att sitta i ett rum i 4 timmar och inprincip inte göra nåt så kunde jag ha gjort massa annat, lagt ner tid på Kemi2 och fysik1a, men nej nu kommer jag gå ut med 4 F istället för 2! HJÄLP MIG!!! HUR SKA JAG GÅ TILLVÄGA FÖR ATT FÅ REDUCERAT STUDIEPLAN/ ICKE OBLIGATORISK NÄRVARO? Vem kan jag vända till mig? snälla snälla hjälp
    • Julia : Gymnasiet är friviIIigt och du kanske kan hoppa av gymnasiet och Iäsa med privatIärare och göra prövningar och få examensbevis från komvux när du fyller 20 år. Jag skriver också ett utökat svar till dig. :)
    • : Hej igen! Först och främst vill jag bara säga STORT TACK för ditt svar och engagemang!!!! Nu för tiden är det väldigt få som bryr sig om oss elever men tack vare dig finns det hopp!!! Så TACK!! Men nu till min fråga, du nämnde att inkomma med läkarintyget/intyget från en psykolog) om att man behöver läsa på deltid. Jag mår ju dåligt över detta och har alltid haft presationsångest över mina studier och det får mig att må ännu dåligare när jag sitter i ett grupprum bredvid alla mina andra klasskamrater som vet om min situation. så kan det vara en möjlighet? att fixa ett intyg från psykolog ang studier på deltid? får jag då välja vilka kurser jag ej vill läsa? då tar jag ju bort fysik 2 å matte 4 för jag mår ju dåligt över det på riktigt och hur blir det med csn??? bästa julia svara snälla
    • : Kan kurator skriva ut ett intyg angående studier på deltid?
    • Julia : Det finns inte några solklara regler på de punkterna som du frågar om - det är Bedömningar och Individuella lösningar som görs. Jag ska utveckla detta i mitt utökade svar.
    • : Jag har inga problem med att senare läsa upp Matte4 och Fysik2 på komvux sen och alltså gå ut med ett studiebevis/studieintyg, min hälsa kommer före. Men hur skaffar man ett intyg från psykolog ang deltid? Kan kurator skriva ett intyg? För vi har ju en kurator på vår skola, ska jag vända mig till henne? Ska jag vända mig till vårdcentralen? Kurator borde väl ändå kunna skriva ett intyg? Men som sagt ifall jag nu får intyg ang studier på deltid, får jag välja vilka kurser jag ej ska läsa? Då tar jag självfallet bort Fysik 2 och Matte4.
    • Julia : Jag har nu skrivit ett utökat svar, se ovan. Kurator kan inte sjukskriva. Det kan läkare göra. Och även legitimerad psykolog. Du kan vända dig till vårdcentralen. Och samtidigt boka tid hos skolpsykologen och hos skolläkare. tyvärr kan väntetid vara flera veckor och ibland även månader... :( Om du bokar tid överallt, se var du kommer in först.
    • Julia : Exakt vad läkare eller psykolog kommer att göra för bedömning och skriva i sitt utlåtande, vet inte jag eller du... och det kan vi inte bestämma över. Du kan givetvis önska vad hen skriver. Men det kan vara mycket enklare att bara strunta i att gå på vissa lektioner... Ja, du förlorar studiebidraget. Men är det viktigare än din hälsa? Prata med dina föräldrar/vårdnadshavare är mitt råd. Även om du är 18 år, kan du vända till dem för hjälp och råd och det tycker jag är en bra idé. Dina föräldrar kan själva prata med skolledningen och försöka ordna upp den uppkomna situationen... alternativt att ni inom familjen kan bestämma att det är OK att du förlorar studiebidraget och kan då slippa stressen kring att gå på "onödiga" lektioner.
    • : Kan man ta bort Matte4 och Fysik2 och läsa kurserna Kemi2 och Fysik 1a då istället? Tror du skolan går med på det? Vart/vem vänder jag mig till då?
    • Julia : Det är kIart att man KAN ta bort vissa kurser, men jag kan inte lova dig att rektor på ditt program kommer att bevilja det. Om du får Läkarintyg eIIer intyg från PsykoIogen, ta fIera kopior och Iämna tiII kurator, tiII SYV och tiII rektor på ditt program - till alla samtidigt. Be också att få ett möte angående din studieplanering där rektor, syv, kurator, din klasslärare/mentor och även lärare i fysik och matte ska vara närvarande. Bra om dina föräldrar också är med på mötet, tycker jag.
    • Julia : Du kan också se om det finns plats i åk3 på Natur-natur på en annan skola. Att byta gymnasieskoIa kan också vara en lösning i din situation.
    Läs alla kommentarer