Ebba

    Hej igen! Har en fråga, som kanske är lite rörig. Men undrar om man kan ta ut en examen i både statsvetenskap eller nationalekonomi och genusvetenskap genom att göra följande under 4 års heltidsstudier: Läsa genusvetenskap och välja grundkurs i statsvetenskap och nationalekonomi under 2 av de valbara terminerna (termin 3 och 4). När jag läst genusvetenskap under 3 års heltidsstudier tar jag då ut en kandidatexamen i genusvetenskap och har 30 hp med mig från denna examen i både statsvetenskap och nationalekonomi, alltså 60 hp i dessa ämnen totalt. Kan jag då därefter läsa 1 års heltidsstudier till, totalt 60 hp inom det ämne jag tyckte var mest intressant, andningen statsvetenskap eller nationalekonomi och därefter ta ut en kandidatexamen i något av dessa huvudämnen också efter 4 år? Min fråga är alltså om jag kan tillgodoräkna mina 90 hp genusvetenskap i en statsvetenskaplig eller nationalekonomi kandidatexamen eller om jag måste läsa ytterligare 90 hp av kurser som ingår i politices programmet? Mvh Ebba

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Ebba,
    du måste få svar från studievägledare på den institutionen där du vill ta ut examen. Detta pga varje svenskt lärosäte får i mångt självt bestämma om sina examina. Det är endast de generella ramar: 180 hp och minst 90 hp i huvudämnet + kandidatkurs godkänt, som finns. För övrigt, så kan du få olika svar från olika lärosäten.
    Det som är ganska vanligt att man brukar kunna ta in minst 30 hp "vilka högskolekurser som helst" in i kandidatexamen. Kanske t o m 60 hp, men du kan också få Olika svar på Olika lärosäten.
    Hälsningar
    Mikael