Emma
    Hej,

    Jag har idag en färdig högskoleförberedande examen som jag tog för något år sen på komvux. Nu läser jag till en yrkesexamen och har ordnat så att jag tar med mig kurser som ger mig grundläggande och särskild behörighet till högskolan.

    Hur kommer jag att konkurrera hos Antagning.se? Med tanke på att jag redan har en examen som jag konkurrerar med i BII eftersom att den utfärdades av Komvux och mindre än 2/3 av kurserna var därifrån.

    Nu kommer jag med min nya examen ha 90% av kurserna från Komvux och därmed kommer jag konkurrera i BI, men kommer min ”gamla” examen också finnas kvar så att jag konkurrerar i bägge urvalsgrupper eller räknar de inte med min gamla examen?

    Värt att nämna att i min nuvarande examen har jag ca 16 i merit med 2,5 meritpoäng. I min nya examen har jag beräknat att jag kommer ha ca 19, även det inklusive 2,5 meritpoäng. Så hur räknar dem? Kan man ”konkurrera” med flera examen eller dubbelexamen?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Du vinner på att ställa din fråga direkt till Antagning.se pga det är där som placering i urvalsgrupperna sker. Du beskriver en situation som inte är så ofta förekommande… Jag tror du kommer få svar från Antagning.se att du kommer prövas i både BI och BII, precis som du förmodar.