Filippa
    Jag har läst 3 år på ett civilingenjörprogram och funderar på att ta ut en generell kandidatexamen i mitt huvudämne bioteknik. Dock kom jag att tänka på, vad är vanligtvis kraven för en generell högskoleingenjörsexamen? Rankas/anses en sådan examen högre än en generell kandidatexamen, eller finns det kanske möjlighet att ta ut båda?
    Med tanke på att jag läst 180hp + 90hp huvudämne + 24hp matematik!
    • : Menar såklart: 180 hp totalt, varav dem är 90 hp i huvuämne (bioteknik) och 24 hp är matte...

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Olika arbetsgivare kan tänka olika vad gäller vilken utb de föredrar att deras anställda har. Ang.ta ut fler examina så borde du kunna göra det om du uppfyller kraven för varje av dem; ta det med studievägledare på den institution där du vill ta ut examina.

    • : Okej, så högskoleingenjör hör inte till en s.k. yresexamen där ett hel program krävs att man utfört? Eller det kanske skiljer sig från en "generell" sådan? :)
    • Mikael : Så vitt jag vet är inte högskoleingenjör en yrkesexamen men ta det gärna där examen utfärdas, så det blir rätt!
    • : Ok, stort tack!
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    • : Är en generell teknologie kandidatexamen högre rankad/eftersökt för arbetsgivarna än en högskoleingenjörsexamen? Eller hur är de jmf mot varandra o vad anses mer avancerat? Tack!
    • Julia : Olika arbetsgivare kan tänka väldigt olika. Kandidatexamen förutsätter 3 års studier och minst hälften av dem inom sitt Huvudämne. Högskoleingenjörsexamen brukar också förutsätta 3 årisstudier, men kan också finnas utbildningar som leder till högskoleingenjörsexamen som har annat antal poäng än just 180 hp, t.ex https://www.hkr.se/program/TGIT1 (ett program på 195 hp). Vad anses "mer avancerad" av de två alternativen som du nämner i din kommentar, kan jag inte svara på och vet inte vem jag skulle kunnat hänvisa dig med den frågan. :(
    Läs alla kommentarer