Patrik727191

    Hej! Vad betyder masterexamen och yrkesexamen? Varför har tandläkarprogrammet i sthlm inte masterexamen. Är det bättre då att plugga i ngt annat lärosäte? Vilka skillnader finns mellan detta program i de olika städer? /Max

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    av information på Uhr.se/examina framtår att tandläkarexamen klassas som Yrkesexamen på avancerad nivå.
    Eftersom Tandläkare är i Sverige ett yrke som kräver legitimation från socialstyrelsen, är utbildningar på de olika lärosäten ganska "standard", alltså det är samma utbildning som ges på olika lärosäten. Jag har väldigt svårt att tro att utbildningar till Tandläkare på de olika lärosäten skulle kunna skilja sig åt ngt väsentligt. Detta för att Tandläkare är ett så kallat "Legitimationsyrke". Jag tror inte det är någon skillnad (i alla fall inte ngn viktig eller avgörande skillnad) vad gäller innehåll i tandläkarprogrammen på de olika svenska lärosäten. Men du får gärna läsa på utbildningarnas egna webbar och fråga de som jobbar på de institutionerna där utbildningarna ges, t.ex studievägledare på de institutionerna, programrektorer, undervisande lärare m.fl.
    Du får gärna återkomma och berätta för oss om du får svar att utbildningarna skulle vara någon sätt "olika". Vi vill också lära oss mer (detta för att kunna hjälpa fler)!

    Studie- och yrkesvägledare