Javiera
    Hej!
    Jag har kommit in på alla mina 4 gymnasieval och jag undrar, om jag tackar nej till det första kommer jag direkt in på det andra eller hur funkar det? För vill helst gå på det 2:a valet än det 1:a.

    Tacksam för svar :)

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej, du undrar om du kommer in på ditt andrahandsval om du tackar NEJ till plats på din förstahandsval.

    Vad står det på ditt Antagningsbesked? Om du är ANTAGEN på ditt första alternativ, borde det stå "prövas ej" på de övriga alternativen. Tacka inte "nej" till en utbildningsplats innan du är helt säker på att du kommer att antas på en annan utbildning.
    Det som brukar gälla vid gymnasieval är: om man är antagen till en utbildning, prövas man inte på sina lägre prioriterade alternativ. Om man tackar "nej" till en plats, ställs man i RESERV till den utb. som man vill gå /i fall det inte står tomma platser på den utb./. Och det är bara i det fallet om det står tomma platser på utbildningen, som man vill gå, och man är BEHÖRIG till den, kan man direkt få en plats. Man kan tycka att det är konstigt att man med HÖGRE Meritvärde än de, som kom in, ställs i RESERV.
    Men om man tänker så här: elever som fick besked ANTAGEN, har redan berättat för sina familjer och vänner att de skall gå en viss utbildning, de firar detta och är jätteglada! Är det rimligt att de skall senare få besked om att någon annan ändrade sig i efterhand och Antagningsbeskedet /som är slutgiltigt!!!/ inte skall gälla längre? Om man tänker så, så förstår man varför "sista dag att göra omval" sätts och att man bör hålla sig till de tidsramarna.

    Frågan, som du ställde här, är mycket viktig och det måste bli 100 % rätt, därför råder jag dig att kontakta en Studie- & yrkesvägledare i din kommun /om SYV på din gamla grundskola är på semester, borde det finnas en jourhavande SYV i kommunen/. I annat fall kan du kontakta Antagningskansliet i din län/region där du får pålitlig information om vad som gäller i ditt fall.
    Kontaktuppgifter till alla Antagningskanslier finns på http://www.antagningskanslier.se/. Du kan även be dina föräldrar /vårdnadshavare/ att ta kontakter åt dig /eftersom du inte är myndig än/. Frågan som ni ställer till SYV i din kommun eller till Antagningskansliet är: "Kan jag få GARANTERAT en plats på min andrahandsval? Finns det tomma platser på den utbildningen som jag vill gå? Vad bör jag göra om ni inte kan garantera en plats och jag vill inte gå på den utb., där jag är antagen?".

    Sammanfattning:
    vänta med att tacka "nej" till en plats på gymnasiet och vänd dig till SYV på din gamla grundskola /alt. en annan SYV i din kommun/.

    Vänligen & Lycka till!
    Ludmila, SYV