Adde

    Hej, jag går i 2an på EK programmet inriktning juridik. Förra året så sökte jag ny linje så gick där men ville sedan byta tillbaka till ek 3an men då var det försent, så fick börja åk 2 igen fast på en annan skola, så har fått en del kurser avklarade. Nu till frågan, jag funderar lite på att byta skola till 3an och har nu för säkerhetskull lagt in en ansökan till åk 1 till EK till skolor med förhoppningen då att kanske bli uppflyttad senare. När jag sökt nu, går det senare, om jag skulle ändra mig. Alltså att om jag tackar nej på antagningsbeskedet i sommar, har jag då kvar platsen på min nuvarande skola då? Mvh Adam

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Ja, du har platsen på din nuvarande utbildning/skola. Att du sökte till andra utbildningar påverkar inte den utbildning där du läser. Det är först om du "avskriver dig": skriver under ett dokument hos rektorn på din skola om att du frivilligt slutar eller om du uteblir från undervisningen i en månad utan att vara sjukskriven, som du förlorar din nuvarande gymnasieplats. Du och andra elever har i grunden rätten att fullfölja den utbildning till vilka de blivit antagna.

    Studie- och yrkesvägledare