Lujain

    Hej, jag har tänkt att ansöka till optikerprogrammet det här året. Problemet är att jag just nu är placerad i ett boende för mitt mentala hälsa, personalen där är osäkra om jag är redo att flytta till en annan stad för att börja studera. Om jag söker till optikerprogrammet och får en plats men tackar nej, kommer jag kunna söka om nästa år? Eller kommer det påverka mig på så sätt att de inte släpper in mig på grund av att jag har tackat nej förra året? Hur kan det påverka mig annars om jag tackar nej det här året?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det är helt ofarligt att söka till svenska utbildningar på högskolenivå och tacka nej innan man börjar studera. Det finns inga negativa påföljder av det. Du kan söka och se om du kommer in. Om du kommer in (får antagningsbesked som säger att du är ANTAGEN) får du viss tid på dig att svara om du vill eller inte vill/kan utnyttja erbjuden utbildningsplats. Även senare kan man också "tacka Nej" eller lämna återbud eller hoppa av utbildningen. Vid varje ny antagning görs allting om. Att du tidigare fått plats på en högskoleutbildning och tackade Nej, tror jag inte ens syns någonstans, över huvudet taget. Du kommer inte bli sämre prioriterad nästa gång du söker samma eller en annan utbildning.
    Tips! om du kommer in men på grund av dokumenterad hälsoorsak inte kan börja studera är det mycket möjligt att du kan få Anstånd vilket betyder att du nästa gång inte behöver konkurrera om plats, utan kan få garantiplats på samma utbildning. Jag kan inte lova dig att du 100% får anstånd beviljad, men jag tycker det är smart att ansöka om det, för att slippa konkurrera om plats nästa gång (för att antagningsgränsen kan gå upp och du kan inte vara säker på att komma in även nästa gång).
    Lycka till med din ansökan! Vi hoppas du kommer in och kan börja studera till Optiker! Men titta gärna även på en yrkeshögskoleutbildning till Optikerassistent. Den är på distans och går på 2 terminer. Du skulle kunna först läsa till optikerassistent vilket tar ett år och sedan till Optiker. Det är inte förbjudet att läsa både en yrkeshögskoleutbildning och sedan en högskole-universitetsutbildning. Du kan också jobba ett tag efter en yrkeshögskoleutbildningen innan du sedan läser på högskola-universitet. Det är helt ofarligt att söka även till yrkeshögskola. Du kan söka till yrkeshögskola (många olika utbildningar där) + samtidigt också till högskola-universitet. Det finns exempel på att folk studerar på högskola och på yrkeshögskola samtidigt (det är inte förbjudet) dock är det mycket krävande att läsa på mer än heltid och passar inte alla. Du förlorar absolut ingenting på att söka till många olika utbildningar samtidigt. Kommer du in på flera - kan du sedan välja vilken du vill börja läsa eller så kan du tacka Nej till samtliga utbildningsplatser (det är inte förbjudet och sker ganska ofta att folk avstår sina utbildningsplatser).

    FRåGA SYV håller tummarna för dig!